افتتاح حساب بانکی شرکت 

افتتاح حساب بانکی شرکت

افتتاح حساب بانکی شرکت

بین صاحبان سرمایه و کسب و کار ثبت شرکت به عنوان راهکاری پرطرفدار است. قانون به افراد فعال در حوزه تجاری، اجازه ثبت فعالیت خود را در قالب فعالیت های تجاری داده است. شرکت سهامی خاص در مقایسه با دیگر شرکت های تجاری طرفداران بیشتری دارند. برای ثبت شرکت سهامی یکی از شرایط افتتاح حساب بانکی برای واریز سرمایه شرکت است. فرآیند ثبت شرکت مراحل زیادی دارد. یکی از مراحل مهم در این فرآیند افتتاح حساب بانکی شرکت است.

 

افتتاح حساب بانکی شرکت

افتتاح حساب بانکی شرکت

 

افتتاح حساب بانکی شرکت

یکی از مراحل مهم و اساسی ثبت شرکت افتتاح حساب بانکی شرکت است. این موضوع خصوصا برای شرکت های سهامی از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از شرایط لازم برای ثبت شرکت های سهامی، افتتاح حساب است. این شرکت ها باید در حین انجام فرآیند ثبت شرکت و بعد از دریافت تاییدیه نام، برای افتتاح حساب اقدام کنند. سایر شرکت های تجاری الزامی برای افتتاح حساب و ارائه فیش واریزی و گواهی بانکی هنگام انجام مراحل ثبت شرکت ندارند. در صورت تمایل، بعد از ثبت شرکت می توانند اقدام به افتتاح حساب بانکی شرکت کنند.

در فرآیند ثبت شرکت های سهامی متقاضی باید ۳۵ درصد از سرمایه اولیه را در یک حساب بانکی به شکل سپرده متعهد شود. حداقل سرمایه اولیه صد هزار تومان است. اگر متقاضی با حداقل سرمایه شرکت ثبت کند باید 35 هزار تومان در حساب بانکی در شرف تاسیس واریز کند. افتتاح حساب شرکت در شرف تاسیس دارای مراحل، مدارک و شرایط خاصی است. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.



 

شرایط افتتاح حساب بانکی شرکت

متقاضی ثبت شرکت برای تکمیل فرآیند ثبت باید در یکی از شعب بانک ها اقدام به افتتاح حساب کند. افتتاح حساب برای شرکت به معنی ارزش قائل شدن برای شرکت است. یعنی مدیران شخصیت حقوقی برای شرکت قائل شده اند. هنگام سود و زیان شرکت، پول از حساب خود شرکت کم و زیاد می شود. افتتاح حساب جداگانه برای شرکت محدودیت های کمتری برای گردش مالی دارد. در نتیجه از این طریق صاحبان شرکت بدون مشکل، استراتژی های مالی خود را پیاده سازی می کنند.

افتتاح حساب شرکت در شرف تاسیس در انواع موضوعات مانند شرکت پیمانکاری فضای سبز یا ثبت شرکت پخش مواد غذایی محدودیت هایی برای شرکا دارد. مثلا طبق مقررات داخلی بانک، شرکت های در شرف تاسیس تا مدت زمان مشخصی حق برداشت وجه از حساب شرکت را ندارند. در واقع تا زمانی که شخصیت حقوقی آن تکمیل نشده، حق گردش مالی حساب شرکت را ندارند.

رایج ترین محدویت برای افتتاح حساب بانکی شرکت در شرف تاسیس، اعطای دسته چک است. غالبا بانک ها برای اطمینان از وضعیت مالی شرکت، تا مدت شخصی اجازه اخذ دسته چک را یرای آنها صادر نمی کند. با این وجود شرکتی که حساب بانکی ندارد به هیچ عنوان دسته چک هم نخواهد داشت.

 

 

مدارک مورد نیاز

برای افتتاح حساب بانکی شرکت مدارک زیر باید به بانک مورد نظر ارائه شود. این مدارک با توجه به نوع شرکت و بانک متفاوت است.

*درخواست افتتاح حساب جاری و تکمیل فرم های افتتاح

*اساسنامه شرکت

*شناسنامه و کارت ملی مدیران و امضاداران شرکت

*روزنامه های رسمی که حاوی ثبت شرکت، آگهی تاسیس و آخرین تغییرات اعضا هیات مدیره و صاحبان امضا است.

*صورتجلسه آخرین تغییرات و مجمع عمومی

*تاییدیه امضای صاحبان امضای شرکت

*در صورت لزوم ارائه مجوز از بانک مرکزی

*پرداخت هزینه های افتتاح حساب و واریز حداقل مبلغ لازم

*عکس از صاحبان امضای شرکت

*استعلام از نام شرکت و مدارک هویتی مدیران توسط بانک مرکزی

*ارائه تعهد مبنی بر اطلاع رسانی فوری تغییرات اساسنامه، شرکت نامه، سمت و اختیارات اعضا، نشانی شرکت، اطلاعات صاحبان حق امضا

*تعهدنامه مبنی بر تسلیم آخرین نسخه اطلاعات و اسناد و مدارک لازم

نکته: شرکای شرکت تا زمانی که آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی چاپ نشود، حق برداشت از حساب شرکت را ندارند. مگر اینکه از ثبت شرکت انصراف دهند. بعد از ثبت شرکت باید به همراه روزنامه رسمی و مهر شرکت مراجعه و حساب شرکت را فعال کنند.

 

 

مراحل افتتاح حساب

افتتاح حساب برای شرکت های سهامی قوانین خاص خود را دارد. مراحل افتتاح حساب به شرح زیر است:

در ابتدا باید درخواست متقاضی برای افتتاح حساب بررسی شود. سپس در خصوص محل اقامت شرکت تحقیق می شود. برای افتتاح حساب از بانک مرکزی برای عدم منع استعلام گرفته می شود. سپس فرم های مربوطه توسط متقاضیان تکمیل می شود. مشخصات معرف اخذ و به وسیله بانک درستی آن بررسی می شود. اسناد (اساسنامه، شرکت نامه، روزنامه رسمی و…) نیز توسط بانک اعتباز سنجی می شود.

 

 

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها