ثبت شرکت باربری

ثبت شرکت باربری

ثبت شرکت باربری

از مسائل بسیار مهم در کشورهای صنعتی موضوع حمل و نقل است. باربری وسیله ای برای تجارت کالا و صادرات و واردات کالا است. به همین دلیل ثبت شرکت باربری در زمینه های کشتیرانی، راه آهن، اتوبوسرانی، هواپیمایی، تراموا و غیره انجام می شود. در واقع شرکت های باربری از طریق هوایی، زمینی و دریایی کالاهای خود را جابجا می کنند. شرکت های باربری نقش مهمی در امر تجارت دارند. امروزه یکی از ستون های اصلی در حوزه حمل و نقل محصولات، کالاها و خدمات در سرتاسر ایران شرکت های باربری هستند. به همین دلیل ثبت شرکت باربری از موضوعات مهم برای تجار است. یکی از پرسودترین کسب و کارهای امروزه خدمات حمل و نقل است. در این مقاله به بررسی ثبت شرکت باربری، مدارک و مدت زمان و هزینه مورد نیاز می پردازیم.

 

ثبت شرکت باربری

ثبت شرکت باربری

 

 

ثبت شرکت باربری

جابجایی کالا از مکانی به مکان دیگر، چه از راه خشکی، آبی و هوایی را باربری گویند. در واقع به مجموعه ای از فعالیت های حقیقی و حقوقی که باعث می شود کلیه فرآیندهای شرکت باربری، به صورت قانونی و رسمی انجام شود. راه اندازی شرکت هایی مانند کشتیرانی، راه آهن، اتوبوسرانی، هواپیمایی و… بخش عظیمی از تجارت کالا را به خود اختصاص می دهند. انجام هرگونه انتقال کالا و فعالیت های نقل و انتقال بین المللی مستلزم ثبت شرکت باربری، مجوز فعالیت و پروانه تجارت داخلی و خارجی است.
شرکت های باربری برای انجام عملیات باربری مجوز لازم را باید از راهداری، وزارت راه و اتحادیه باربری دریافت کنند. شرایط و صلاحیت شرکت از سوی سازمان های مربوطه اعمال می شود. گواهی ثبت شرکت حمل و نقل طبق آیین نامه های مندرج در قوانین صنعت حمل و نقل صادر می شود. افراد از طریق شرکت در آزمون های مرتبط با شرکت حمل و نقل، موفق به اخذ صلاحیت راه اندازی شرکت می شوند.

 

 

شرایط ثبت شرکت باربری

*داشتن سن 25 سال
*موسس یا مدیر شرکت نباید در مراکز دولتی و خصوصی به عنوان مدیر عامل مشغول به کار باشد.
*مدیر عامل تابع جمهوری اسلامی باشد.
*حداقل میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی برای ثبت شرکت دیپلم است.
*در شرکت های باربری، کار اصلی حمل و نقل توسط خودروها انجام می شود. خودرو های باربری و حمل و نقل باید نکاتی را دراین خصوص رعایت کنند.
*باید نام شرکت به صورت برچسب بر روی ماشین های باربری قرار گیرد.
* خودروها باید بیمه شخص ثالث و همچنین کارت معاینه فنی دریافت کنند.
*خودروها باید متناسب با ظرفیت شان بار حمل کنند.
*عمر خودروهای شرکت نباید بیش از ده سال باشد.
*انتخاب دفتر کار، تهیه تجهیزات و ماشین های باربری، تامین پارکینگ، جمع آوری مدارک، ثبت باربری در سامانه، از جمله مراحل دریافت مجوز شرکت حمل و نقل باربری است. تأسیس یک شرکت باربری نیازمند یک دفتر به مساحت 12 مترمربع است. این مکان باید دارای امکانات لازم و کاملاً ایمن باشد.
شرکت هایی که خدمات بین شهری را عهده دار هستند، موظفند با توجه به تصمیم گیری های اخذی از سوی اداره، فعالیت داشته باشند. شرکت های حمل و نقل درون شهری به صورت شرکت های سهامی خاص و با مسئولیت محدود، ثبت می شوند. در ادامه ویژگی های این دو شرکت را ذکر می کنیم.


 

 

 

ویژگی شرکت های حمل و نقل و باربری سهامی خاص

سرمایه در این نوع شرکت ها به صورت سهام های مساوی میان صاحبان سهام تقسیم می شود. از دیگر مشخصه های شرکت های سهامی خاص تعداد مدیران شرکت های سهامی خاص حداقل سه نفر است. این شرکت ها جنبه عمومی ندارند. عدم امکان معامله سهام شرکت در بازار بورس از دیگر ویژگی های این نوع شرکت ها است. مجموع سرمایه شرکت از سوی موسسان باید تامین شود. در زمان تاسیس شرکت باید سی و پنج درصد از کل سرمایه به حساب بانک مرتبط واریز شود. امکان پذیره نویسی در شرکت های سهامی خاص وجود ندارد.

 

 

ویژگی شرکت های حمل و نقل و باربری مسئولیت محدود

سود حاصل از سهام در این نوع شرکت ها به صورت مساوی بین اعضای هیات مدیره تقسیم نمی شود. هر یک از اعضا به میزان سرمایه اولیه در هنگام تاسیس شرکت، عهده دار مسئولیت فعالیت ها و قروض شرکت هستند. این نوع شرکت از دو یا چند نفر برای انجام امور تجاری تشکیل می شود. از دیگر مشخصه های شرکت های با مسئولیت محدود، حداقل سرمایه برای افتتاح شرکت یک میلیون ريال معادل صد هزار تومان است. حداقل تعداد شرکا در این شرکت ها دو نفر است. از نام شرکا تا حد امکان نباید برای انتخاب اسم شرکت استفاده کرد.
هرگونه سرمایه غیر نقدی باید در اظهارنامه قید شود. مدیران به عنوان نماینده شرکت دارای اختیارات لازم هستند. در غیر این صورت اختیارات تام از سوی فرد مشخص باید در اساسنامه شرکت های با مسئولیت محدود ذکر شود. اداره شرکت های با مسئولیت محدود از سوی شرکا یا فردی خارج از دایره اعضای شرکت می‌تواند اعمال شود. هر گونه نقل و انتقال سهام باید با ارائه سند رسمی اعمال شود. انجام امور محوله شرکت و اخذ رای گیری بایستی اکثریت شرکا و سهامداران شرکت نظر مثبت داشته باشند.

 

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت باربری

*عکس مدیر عامل و اعضای هیات مدیره
*گواهی عدم اعتیاد و سو پیشینه
*سند مالکیت یا اجاره نامه محل شرکت باربری به همراه کپی برابر اصل
*تنظیم اساسنامه و تقاضانامه در صورت امکان صورت جلسه اعضای هیات مدیره
*ارائه مدارک شخصی (مدرک تحصیلی، مدارک پایانه خدمت یا معافیت، شناسنامه)
*کپی برابر اصل کلیه مدارک مربوط به خودروها و ماشین های باربری اعم از وانت بار، کامیون یا تریلی شامل سند یا کارت مالکیت خودرو (اعم از استیجاری یا ملکی)، کارت هوشمند خودرو یا کارت ماشین
* رسید واریزی بانک به منظور نمایش اطلاعات واریزی 35 درصد سرمایه
*دریافت مجوز های قانونی برای فعالیت در حوزه داخل یا خارج از شهر
*شرکت در آزمون حمل و نقل

 

 

شرایط ماشین های باربری

مهم ترین عمل تاثیر گذار در شرکت های باربری، ماشین های باربری جهت حمل و نقل بار است.
*کامیون ها در باربری باید بغل نویسی شده باشند. (برروی اتاقک بغل خوردو نام شرکت نوشته شده باشد.)
*مدارک لازم از جمله بیمه نامه شخص ثالث، کارت معاینه فنی و کارت شرکت مربوطه داشته باشند.
*حداقل ظرفیت حمل بار هر یک از خودرو های باربری باید 5 تن باشد. ظرفیت حمل بار ناوگان این خودرو ها 8 تن به بالا است.
*خودروهای باربری از نوع ملکی باید دارای سند رسمی به نام شخص حقوقی خود شرکت باشد.
*برای خودروهای استیجاری باید حتما بین مالک آن و مدیر، قرارداد کاملا رسمی تنظیم شود.

 

 

مراحل ثبت شرکت باربری

ابتدا باید به سامانه مربوطه مراجعه کرد. بعد از ورود به این سامانه نوع فعالیت شرکت را باید انتخاب کرد. با توجه به تفاوت شرکت باربری درون شهری و برون شهری باید مسیر ثبت باربری به درستی انتخاب شود. بعد از ورود به سامانه ثبت شرکت باید شرکت را ثبت کرد. سپس وارد سایت دریافت مجوزها می شوید. در صورت درخواست دریافت پروانه شرکت باربری درون شهری نیازی به ثبت شرکت نیست. با ورود به سامانه، مجوز خود را دریافت می کنید. برای دریافت مجوز باربری برون شهری ابتدا باید مجوز درون شهری دریافت کرد. مجوز شرکت باربری درون شهری پس از ثبت شرکت توسط اتحادیه اصناف و مجوز باربری برون شهری از سوی وزارت راه و سازمان راهداری صادر می شود.
کلیه اطلاعات درخواستی اعم از اطلاعات شخصی و اطلاعات مربوط به ماشین و راننده را وارد کنید. پس از بارگذاری مدارک مورد نیاز و عکس پرسنلی، کد رهگیری ارسال می شود. از طریق کد دریافتی، روند دریافت مجوز را پیگیری می شود. علاوه بر این کد از طریق کد ملی نیز می توان روند دریافت مجوز را پیگیری کرد. با این کد از هرگونه نقص در مدارک مطلع می شوید. همچنین نقص های مدارک را نیز رفع می کنید. در صورت اخذ صلاحیت ثبت شرکت، معرفی نامه صادر می شود. بعد از بارگذاری مدارک وسایل نقلیه باید به بخش مربوطه ارائه شود. پس از بازدیدهای لازم و بررسی های قانونی، گواهی و مجوز فعالیت صادر می شود. بعد از صدور مجوز شروع به کار می کنید.

 

 

نکات مهم شرکت های حمل و نقل بین‌الملل

*متقاضی باید برای تثبیت تجارب و سوابق کاری مفید خود در امور حمل و نقل بین‌الملل، برگه تائيدیه از وزارتخانه و یا ارگان مربوطه ارائه کند.
* ارائه روزنامه رسمی کشور مبنی بر اینکه متقاضی به عنوان یکی از اعضای اصلی هیئت مدیره در شرکت های باربری فعالیت است.همچنین به عنوان مدیرعامل به انجام امور حمل و نقل بین‌الملل مشغول بوده است.
*تائیدیه مبنی بر تجارب فرد در امور حمل و نقل بین‌الملل از سوی سازمان تامین اجتماعی.
* افرادی که موفق به قبولی در آزمون ثبت شرکت حمل و نقل می شوند، باید حداکثر ظرف سه ماه، مدارک تکمیلی را به سازمان ارائه کند. (مدارک تکمیلی اعم از پیش نویس اساسنامه، سند رسمی مالکیت، فهرست اسامی هیئت مدیره، و مواردی از این قبیل است.) در خصوص سند مالکیت و یا اجاره دفتر محل کار، از نظر امکانات و تجهیزات اداری باید مورد تائید سازمان، جهت اعمال فعالیت های حمل و نقل در محدوده بین‌الملل باشد.
پس از صدور گواهی ثبت، متقاضی باید در مدت ۶ ماه از تاریخ دریافت گواهی ثبت برای تاسیس شرکت حمل و نقل خود اقدامات لازم را انجام داد. در پی آن نسخه‌ای از تمامی مدارک همراه با آگهی تاسیس با تائيدیه اداره، به سازمان اعطا کرد. اگر شرکت ظرف مدت مشخص به ثبت نرسد، مجوز صادره لغو می‌شود. اعتبار پروانه فعالیت شرکت سه سال است. جهت تمدید آن باید موارد زیر رعایت شود:
*عدم هر گونه تخلف نظیر قاچاق
*بررسی عملکردهای شرکت که از سوی سازمان صنایع، معادن و اتاق بازرگانی اعمال می‌شود.
*فعالیت و تجربه کافی در دوره های کوتاه مدت آموزشی یا شرکت در سمینارها و همایش های مربوطه

 

 

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها