ثبت شرکت رایانه ای

ثبت شرکت رایانه ای

شرکت رایانه ای شرکتی است که موضوع فعالیتش در زمینه کامپیوتر (سخت افزار و نرم افزار) است. بر اساس تصمیماتی که در سال ۷۶ گرفته شد، ثبت شرکت رایانه ای نیاز به اخذ مجوز از دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک ندارد. بنابراین شرکت های رایانه ای می توانند بدون کسب مجوز اقدام به ثبت شرکت کنند. بعد از ثبت، برای احراز صلاحیت و طبقه بندی شرکت خود به دبیرخانه مراجعه کرده و بر اساس قوانین، اقدامات لازم را انجام دهند.

هدف از این کار تسهیل در امر ثبت شرکت های رایانه ای، سهولت کار مراجعه کنندگان و حذف محدودیت ها و موانع موجود در اداره ثبت شرکت ها است. ولی باید مجوزهای مربوطه را از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانی که شرکت در آن ثبت شده اخذ کرد. اگر ثبت شرکت رایانه ای (شرکت کامپیوتری) قبل از تشکیل نظام صنفی رایانه ای صورت گیرد، باید حداکثر تا شش ماه پس از تشکیل نظام صنفی رایانه ای استان، نسبت به اخذ مجوز فعالیت در زمینه رایانه، اقدام کرد. اگر طی این مدت هیچ اقدامی نکنند، شرکت مربوطه در آن استان مجاز به ادامه کار بدون داشتن مجوز فعالیت، نیست.

ثبت شرکت رایانه ای

ثبت شرکت رایانه ای

 

شرکت های رایانه ای که برای انجام فعالیت های

مشاوره

نظارت

طراحی

تولید

نصب و راه اندازی

توسعه

پشتیبانی

آموزش سیستم های نرم افزار

سخت افزار

شبکه های اطلاعاتی

و نظایر آنها تشکیل می شوند، موظفند بعد از ثبت شرکت و قبل از شروع فعالیت، به نظام صنفی استان مربوطه مراجعه کرده و مجوز فعالیت اخذ کنند.

 

 

مراحل ثبت شرکت رایانه ای

شرکت هایی عضو نظام صنفی رایانه ای استان باید شرایط زیر را دارا باشند:

 

• طبق اساسنامه شرکت رایانه ای (کامپیوتری)، موضوع فعالیت آنها یکی از فعالیت های رایانه ای مندرج در بند ۱ است. به عنوان مثال این موضوع فعالیت شامل نشر دیجیتال یا موضوعات خاصی در زمینه پشتیبانی خدمات و فروش سخت افزار و نرم افزارهای حسابداری باشد.

 

• مدیر عامل تمام وقت، با مدرک حداقل کارشناسی باشد. درصورتی که مدرک وی دیپلم باشد، باید ۸ الی ۱۰ سال سابقه مدیریت یا فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات داشته باشد. در صورتی که مدرک فوق دیپلم در زمینه کامپیوتر داشته باشد، باید ۴ سال سابقه مدیریت یا فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات داشته باشد. اگر مدیر عامل مدرک فوق دیپلم رشته های غیر کامپیوتر داشته باشد، باید ۶ سال سابقه مدیریت یا فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات داشته باشد.

 

• دفتر اصلی شرکت باید در استانی باشد که تقاضا برای اخذ مجوز در همان استان صادر شده باشد.

 

نکته: شرکت هایی نیاز به اخذ مجوز فعالیت برای شعبه های استانی خود ندارند که در یک استان دایر شده باشند، و در دیگر استان ها نیز شعبه داشته باشند. حتما باید مراتب تشکیل شعبه های خود را به اطلاع نظام صنفی استانی که در آن شعبه قرار دارد برسانند. در این صورت شرکت رایانه ای در لیست شرکت های دارای مجوز فعالیت آن استان قرار می گیرد که در این صورت می تواند بدون حق رای در مجامع نظام صنفی رایانه ای آن استان شرکت کنند.

 

مدیر عامل شرکت رایانه ای

مدیرانی که سمت مدیر عاملی قبل از تشکیل نظام صنفی رایانه ای استان در شرکت خود داشته اند از این قانون مستثنی هستند. همچنین شرکت هایی که موضوع فعالیت آنها فقط انفورماتیک است و مدیر عامل شرکت دارای شرایط تصدی پست مدیر عاملی شرکت رایانه ای باشد، بعد از ثبت شرکت از سوی شورا، احراز صلاحیت شده و سپس طبقه بندی می شوند. (یعنی حداقل مدرک لیسانس در زمینه انفورماتیک داشته باشد، یا دارای لیسانس در سایر رشته های فنی و مهندسی با حداقل سه سال سابقه کاری مفید در زمینه کامپیوتری باشد.)

 

مدارک ثبت و مجوز فعالیت

۱- کپی روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت وکپی روزنامه رسمی آگهی آخرین تغییرات شرکت

۲- کپی برگه احراز صلاحیت و رتبه بندی شورای عالی انفورماتیک

۳- کپی شناسنامه مدیر عامل

۴- کپی مدرک تحصیلی مدیر عامل

۵- کپی آخرین اظهار نامه مالیاتی

۶- کپی اساسنامه شرکت

۷- در صورتی که شرکت رایانه ای تازه تاسیس باشد، کپی لیست بیمه لازم است. در صورتی که لیست بیمه نداشته باشد، نامه ای مبنی بر تمام وقت بودن مدیر عامل و اشتغال در شرکت باید ارائه کند.

 

قوانین ثبت شرکت رایانه ای

بررسی تقاضا و مدارک ارسالی توسط نظام صنفی رایانه ای استان حداکثر تا پانزده روز انجام می شود. در صورتی که عضویت برای شرکت های تازه تاسیس تایید شود، مجوز فعالیت موقت، برای یک سال در طی پانزده روز صادر می شود. اگر عضویت برای شرکت های تازه تاسیس تایید نشود، موارد مغایرت مشخص و ظرف مهلت ذکر شده اعلام می شود.

 

نکته: اگر شرکتی حداقل یک اظهارنامه مالیاتی ارائه کرده باشد و سایر شرایط را دارا باشد، مجوز فعالیت یک ساله برایش صادر می شود. میزان اعتبار مجوز فعالیت برای ثبت شرکت های رایارانه ای یک سال است. بنابراین شرکت های رایانه ای باید هر سال اطلاعات زیر را برای سازمان صنفی رایانه ای استان ارسال کند.

*تغییرات اساسنامه و روزنامه رسمی

*اظهارنامه مالیاتی سالیانه یا برگ تشخیص مالیاتی

*فرم تکمیل شده اظهارنامه مربوط به فعالیت شرکت

 

نکته: اگر تا شش ماه پس از پایان سال مالی، شرکت مدارک مذکور را ارائه نکند، از طرف سازمان نظام اخطار خواهد گرفت. در صورت عدم توجه به اخطار، دو ماه بعد از فهرست شرکت های دارای مجوز فعالیت حذف موقت می شود. ثبت شرکت رایانه ای امروزه به دلیل رونق کسب و کارهای الکترونیکی درخواست های زیادی دارد. گاها آشنا نبودن با نوع اساسنامه شرکت رایانه ای خسارات و مالیات های فراوانی را متوجه ثبت کننده می کند.

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

2 دیدگاه ها

  1. Awesome! Its actually amazing paragraph, I have got much clear idea regarding from
    this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها