ثبت شرکت تعاونی

ثبت شرکت تعاونی

ثبت شرکت تعاونی

برای ثبت شرکت تعاونی عده‌ای از افرادی که هم‌صنف هستند یا تناسبی مشابه مثلاً همسایه، دوست، خویشاوند یا همشهری هستند، برای دستیابی به منافع مشترک، گردهم می‌آیند. در حقیقت با کمک هم برای تهیه مسکن یا خرید مایحتاج یا کسب اعتبار وام، تعاونی درست می‌کنند، سرمایه معینی را درمیان می‌گذارند و دسته‌جمعی مشکل را حل می کنند. در واقع اعضای شرکت در کنار یکدیگر، جمعیتی کوچک را پدید می‌آورند. بعنوان مثال در تهیه کالاهای مورد نیاز اعضا، با جمع‌آوری پول جزئی که هر عضو می‌پردازد. کالای مورد احتیاج اعضا را از دست اول خریداری و به همان قیمت تمام شده یا با سود خیلی جزئی به اعضا می‌فروشد. به این طریق واسطه‌های غیر ضروری در کسب و تجارت و صاحبان مشاغل کاذب حذف می شوند.

 

 

ثبت شرکت تعاونی

ثبت شرکت تعاونی

 

ثبت شرکت تعاونی

در شرکت تعاونی ممکن است اعضا ی دارای سرمایه، سهم یکسان از سود نداشته باشند اما هرعضو بدون توجه به درصد سهامش، یک رای دارد و نسبت سهام به رای وجود ندارد. درواقع تعاونی، متکی به اعضاء است نه به سرمایه.

تبصره: در مواردی که دستگاه‌های دولتی در تأسیس تعاونی، شریک شوند، ظرف مدتی که با موافقت طرفین درضمن عقد شرکت، تعیین خواهد شد، سهم سرمایه‌گذاری دولت به تدریج بازپرداخت و صد در صد سرمایه به تعاونی تعلق خواهد گرفت.

مطابق ماده‌ی ۲۶ همان قانون: «تعاونی‌های تولیدی، شامل تعاونی‌هایی است که در امور مربوط به کشاورزی، دام داری، ‌دام پروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، ‌عمران شهری و روستایی و نظایر اینها فعالیت می‌نمایند.»

به موجب ماده‌ی ۲۷: «‌تعاونی‌های توزیع، عبارتند از: تعاونی‌هایی که نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف کنندگان عضو خود را در چهارچوب مصالح عمومی و به منظور کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها تأمین می‌نمایند.»

تبصره‌ی ماده‌ی ۲۸: ‌«‌تعاونی‌های موضوع این قانون با رعایت قوانین و مقررات می‌توانند به امر صادرات و واردات در موضوع خود بپردازند.»

انواع شرکت تعاونی از لحاظ نوع فعالیت

۱- شرکت تعاونی تولیدی

شرکتی است که به منظور اشتغال در امور مربوط به کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، عمران شهری، روستائی، عشایری و نظایر اینها فعالیت می‌نماید و مجموعاً یک واحد تولیدی را در آن اداره می‌نمایند.

 

۲- شرکت تعاونی توزیعی

شرکتی است که در امور مربوط به تهیه و توزیع کالا، مسکن، خدمات و سایر نیازمندیهای اعضاء فعالیت می‌نماید. آن دسته از شرکتهای تعاونی که فعالیت آنان تواماً تولیدی و توزیعی باشد را شرکت تعاونی تولیدی و توزیعی نامند.

شرکت‌های تعاونی تولیدی، مانند: دامداران، کشاورزان، پرورش دهندگان زنبورعسل یا صاحبان صنایع و هر گروهی دیگر که در رده تولیدی نام برده شده‌اند، در صورت تشکیل تعاونی برای تامین نیازهای خود از نوع تعاونیهای توزیعی (تامین کننده نیازتولید کنندگان) محسوب می‌شوند.

 

انواع شرکت تعاونی از لحاظ نوع عضویت

۱ – شرکت تعاونی عام

شرکتی است که عضویت در آن برای همه آزاد می‌باشد، تعداد اعضاء در این تعاونیها حداقل ۵۰۰ نفر و براساس نوع تعاونی که وزارت تعاون تعیین کرده مشخص می‌شود.

۲ – شرکت تعاونی خاص

شرکتی است که عضویت درآن برای گروهی خاص مانند کارگران، دانشجویان، کشاورزان، زنان، پزشکان، وکلای دادگستری، اعضاء هر صنف و مشاغل خاص و نظایر اینها با رعایت شرایط آزاد تعیین می‌شود.

 

 

شرایط ثبت شرکت تعاونی

شرکت تعاونی حداقل با ۷ نفر عضو می‌تواند تاسیس شود که شرایط قانونی را برای عضویت در شرکتهای تعاونی داشته باشند. از جمله: تابعیت ایرانی، نداشتن ممنوعیت قانونی و حجر، و دیگر اینکه در شرکتهای تعاونی مشابه عضو نباشد. شرکت تعاونی توسط هیئت موسس تاسیس می‌شود و پس از آن از کسانی که شرایط عضو شدن را دارند دعوت می‌کند.
هیات موسس پس از تهیه طرح و اساسنامه و دیگر مشخصات تعاونی اقدام به دریافت موافقت نامه تشکیل تعاونی از وزارت تعاون مینماید و پس از دریافت اجازه نامه ثبت شرکت تعاونی از وزارت تعاون، شرکت را ثبت می کند، پس از آن پروانه تاسیس شرکت تعاونی بوسیله وزارت تعاون صادر می‌شود. اعضای شرکت در جلسه مجمع عمومی عادی، اعضای هیئت مدیره و بازرس‌های شرکت تعاونی را انتخاب می‌کنند.

 

مدارک ثبت شرکت تعاونی

مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی به شرح زیر است: (هر کدام در ۴ نسخه)

۱) صورت جلسه‌ی تشکیل مجمع مؤسس و اولین مجمع عمومی عادی و اسامی اعضا و هیأت مدیره‌ی منتخب و بازرسان و مدیرعامل شرکت

۲) اساسنامه‌ی مصوب مجمع عمومی

۳) درخواست کتبی ثبت

۴) طرح پیشنهادی و ارائه‌ی مجوز وزارت تعاون

۵) رسید پرداخت مقدار لازم التأدیه‌ی سرمایه

۶) مدارک دعوت اولین جلسه‌ی مجمع عمومی عادی (موضوع بند ۲ ماده‌ی ۳۲)

۷) موافقت‌نامه‌ی تشکیل شرکت یا اتحادیه ( تبصره‌ی ماده‌ی ۵۱)

۸) مجوز ثبت شرکت یا اتحادیه ( بند ۲۸ ماده‌ی ۶۶ و بند ۴ ماده‌ی ۵۱)

– اولین هیأت مدیره‌ی منتخب شرکت تعاونی، مکلف است پس از اعلام قبولی با انجام تشریفات مقرر نسبت به ثبت تعاونی اقدام نماید.

– لازم به تذکر است که به موجب مقررات وزارت تعاون، سرمایه‌ی تأمین یا تعهدشده از طرف اعضا در مرحله‌ی تأسیس شرکت، نباید کمتر از ۵۱ درصد کل سرمایه‌ی شرکت باشد و هر تعاونی وقتی ثبت و تشکیل می‌گردد که حداقل یک سوم سرمایه‌ی آن تأدیه و در صورتی که به صورت نقدی و جنسی باشد. تقدیم و تسلیم شده باشد. اعضای تعاونی باید مبلغ پرداخت نشده‌ی سهم خود را ظرف مدت مقرر در اساسنامه تأدییه کنند. (ماده‌ی ۲۱)

 

 

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها