ثبت شرکت تضامنی

ثبت شرکت تضامنی

ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی یکی از انواع هفت‌گانه شرکت‌های تجاری است. همانند انواع این شرکت‌ها صرف‌نظر از نوع فعالیت، تجاری محسوب می‌شود. در مورد این شرکت شخصیت و اعتبار شرکاء بسیار کلیدی و حائز اهمیت است، که در توضیحات متوجه اهمیت “ثبت شرکت تضامنی” خواهید شد. طبق ماده‌۱۱۶ قانون تجارت شرکت تضامنی شرکتی که تحت اسم مخصوص برای امور‌تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود. عدم کفایت و بروز مشکل اگر اموال شرکت برای پرداخت دیون شرکت کافی نباشد، هر یک از شرکاء مسئول پرداخت کلیه دیون و تعهدات شرکت می‌باشد. در صورتی که بین شرکاء قراردادی غیر از این باشد از نظر قانون، ارزشی نخواهد داشت.

 

ثبت شرکت تضامنی

ثبت شرکت تضامنی

 

 

در صورت وجود بدهی در شرکت، طلب‌کار می‌تواند طلب خود را از هر کدام از شرکاء مطالبه کند، و البته مطالبه طلب از یکی از شرکاء مانع پیگیری و درخواست طلب از دیگر شرکاء نیست. البته شریکی که در چنین موقعیتی طلب بستانکاران را پرداخته است، می‌تواند به یکی از شرکاء خود مراجعه و سهم زیان آنها را به تناسب سرمایه‌ای که در شرکت داشته وصول کند. با توجه به این شرایط این نوع از شرکت از نظر مشتریان دارای اعتبار زیادی است و از سویی در ابتدای تاسیس شرکت، انتخاب شرکاء نیاز به اعتماد و دقت فراوان دارد.

 

ثبت شرکت تضامنی

ثبت شرکت تضامنی بعد از انجام این امور قابل تاسیس است:

– شرکتنامه مطابق قانون تنظیم شده باشد.
– تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیر نقدی تماماً تقویم و تحویل شده باشد.
– معمولا شرکت تضامنی نیازی به اساسنامه ندارد. اما در صورت وجود قراری بین شرکاء اساسنامه قید می‌شود. زیرا در اساسنامه شرکت تضامنی امور اساسی درج می‌شود.

 

موارد درجی در اساسنامه

مواردی که در اساسنامه شرکت درج می‌شود:

– نام شرکت
– موضوع شرکت
– مدت فعالیت شرکت
– سرمایه نقدی و یا غیر نقدی هریک از شرکاء با درج نام شرکاء
– شرایط تقسیم سود و زیان
– قوانین مربوط به فوت شرکاء و یا انحلال شرکت به هر دلیل

 

نکات

 شرکتنامه از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و قابل تغییر نیست. مگر اینکه بنا به نظر تمامی شرکاء سرمایه اعم از نقدی یا غیر نقدی باید به طور کامل پرداخت شود. در رابطه با تقویم سهم الشرکه غیر‌نقدی شرکت تضامنی، قانون و مقررات خاصی وجور ندارد. زیرا در این نوع شرکت، خود شرکاء مسئول کمبود سرمایه هستند. اگر سرمایه غیر نقدی یکی از شرکاء کمتر از میزان واقعی آن اعلام شود، در واقع سایرشرکاء به ضرر خود اقدام کرده اند. شرکت تضامنی وقتی تشکیل می گردد که تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیر‌نقدی تقویم و تسلیم شده باشد.(ماده۱۱۸ )

از نکات حائز اهمیت دیگر در رابطه با نام شرکت تضامنی است که نام شرکت تضامنی به همراه حداقل نام یکی از شرکاء و همچنین نام دیگر شرکاء با عنوان‌هایی مانندشرکاء و یا برادران و…. قید شود.

 

بعنوان نمونه

شرکت تضامنی احدی و برادران و یا شرکت تضامنی احدی و شرکاء.

البته اشاره به تضامنی بودن جدا از اینکه معرف شخصیت حقوقی شرکت است، آن را از نام شرکائی که نام برده متمایز می‌کند. این موضوع به نفع شرکت هست و نشان دهنده اعتبار و معرف ضمانت شرکاء است. شریکی که نام او در نام شرکت درج شده، از شرکت خارج شود و یا فوت کند، اسم او از نام شرکت خارج شده و نام دیگری جایگزین آن می‌شود. در رابطه با میزان سرمایه، سود و زیان باید اشاره کرد که منفعت شرکاء به میزان سهم آنها است.

در شرکت تضامنی منافع به نسبت سهم الشرکه بین شرکاء تقسیم می‌شود. (قسمت اول ماده ۱۱۹ )

در روابط بین شرکاء مسئولیت هر یک از آنها در تأدیه قروض شرکت به نسبت سرمایه خواهد بود. (ماده ۱۲۴ )

مدارک لازم جهت ثبت شرکت تضامنی

– دو برگ تقاضانامه
– دو برگ شرکت‌نامه
– دو نسخه اساسنامه
– فتوکپی شناسنامه‌ی شرکا
– مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز

 

برای ثبت شرکت تضامتی با کارشناسان ثبت نارین تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

 

 

4 دیدگاه ها

  1. […] شرکت سهامی خاص، همانند شرکت با مسئولیت محدود و بر خلاف شرکت تضامنی، مسئولیت هر یک از سهامداران در مورد بدهی‌های شرکت […]

  2. […] نسبی مانند شرکت تضامنی است با این تفاوت که در شرکت تضامنی، شرکا در مقابل […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها