معافیت های مالیاتی

معافیت های مالیاتی شرکت ها

هر چند تمامی افراد و شخصیت های حقوقی مشغول فعالیت در ایران باید پس از ثبت شرکت خود بصورت سالیانه اقدام به دریافت دفاتر پلمپ کنند. در زمان های مقرر اقدام به ارائه این دفاتر به اداره دارایی و تعیین مالیات و پرداخت آن کنند. ولی در بسیاری از موارد قانون گذار با ارائه لوایح قانونی برخی از شرکت ها را از کل و یا برخی موارد مالیاتی معاف اعلام کرده است. باید شرکت ها در هنگام محاسبه مالیات خود این موارد را به اطلاع اداره دارایی با مستندات کامل برسانند تا موضوع معافیت های مالیاتی شامل حال آنها بشود.

معافیت های مالیاتی

معافیت های مالیاتی

 

معافیت های مالیاتی

تعاونی ها، شرکت ها و موسسات غیرتجاری، معافیت هایی دارند. موسسات غیر تجاری در صورت فعالیت های خیرخواهانه و عوام پسندانه بپردازند و سود و منفعتی در این راه کسب نکنند، کلا از مورد مالیات معاف می شوند. سایر شرکت ها و تعاونی ها باید مالیات های مستقیم خود را پرداخت کنند. تعاونی ها و شرکت ها در حوزه های زیر مطابق مصوبه سال ۱۳۶۶ قانون مالیات های مستقیم به شرح زیر معاف هستند:

 

 

ماده ۸۱ و ۱۰۵

*تمامی شرکت های فعال در حوزه کشاورزی که درآمد حاصل از فعالیت آنها از طریق کشاورزی مانند خود کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش ماهی، زنبور عسل و طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان داری، احیا مراتع و جنگل ها، باغات و باغستان ها و… از پرداخت مالیات معاف می باشند.

*تمام تعاونی های متعارف و شرکت های تعاونی و سهامی عام طبق تبصره ۶ ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم ۲۵ درصد تخفیف معافیت مالیاتی از روی درآمد خود را خواهند داشت. 

 

 

ماده ۱۳۲

فعالیت های تولیدی و معدنی در واحد ها و بخش های خصوصی و تعاونی که پس از سال ۱۳۸۱ مجوز بهره برداری دریافت کرده اند از تاریخ شروع بهره برداری یا استخراج تا ۸۰ درصد مالیات را پرداخت نمی کنند. همچنین به مدت ۴ سال از پرداخت مالیات موضوع ماده ۱۰۵ قانون معاف هستند. البته این موضوع برای کلیه شرکت ها و تعاونی های نامبرده در مناطق کمتر توسعه یافته تا ۱۰۰ درصد قابل اجرا است. طبق تبصره ۳ ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم تمامی اشخاص حقوقی فعال در زمینه های ایرانگردی و جهانگردی دارای پروانه بهره برداری هستند. این پروانه را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نموده اند. از پرداخت ۵۰ درصد مالیات متعلقه معاف هستند.

 

 

ماده ۱۳۸

قسمتی از سود شرکت های مشمول پرداخت مالیات که به منظور توسعه و نوسازی یا در راستای تکمیل واحد های موجود صنعتی و معدنی و برای ساخت واحد های جدید صنعتی و معدنی در همان سال به کار گرفته شده از ۵۰ درصد معافیت مالیاتی مذکور در ماده ۱۰۵ قانون معاف می باشند. به شرط اینکه قبلا مجوزهای مورد نیاز برای توسعه و تکمیل واحد های صنعتی از نهادهای ذی صلاح دریافت کرده باشند. البته در صورتی که هزینه این تکمیل و نوسازی بیش از هزینه های مازاد مشمول بر مالیات ابرازی شرکت ها شود می توانند از این معافیت حداکثر تا سه سال به میزان مازاد ذکر شده و یا باقی مانده هزینه اجرای طرح بهره مند شوند.

کلیه شرکت های تعاونی و خصوصی در محدوده آبریز تهران که تعداد کارکنان آنها حداکثر ۵۰ نفر است. چنانچه تاسیسات کاری خود را به خارج از شعاع یکصد و بیست متری تهران انتقال دهند از ضوابط موجود در وزارت امور اقتصادی و دارایی بهره مند می شوند. از پرداخت مالیات تا ۱۰ سال معاف هستند.

 

 

ماده ۱۳۹

طبق بند(ل) این ماده قانون مالیات های مستقیم تمامی شرکت های تعاونی، خصوصی، دولتی و شبه دولتی که در امور انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری فعالیت دارند و به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کنند از پرداخت مالیات معاف هستند. مطابق تبصره ۱ ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم کلیه موسسات غیر تجاری غیر انتفاعی و موسسات فرهنگی و هنری در خصوص تمامی درآمد های دریافتی خود از راه های برگزاری سمینار های آموزشی، دوره های آموزشی، نشر کتاب، نشریه های دوره ای و… مشمول مالیات نیستند.

 

 

ماده ۱۴۱و ۱۴۲

*صادر کنندگان محصولات حوزه کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی مطابق بند الف ماده ۱۴۱ قانون مالیات های مستقیم کلیه درآمد های صادراتی محصولات آنها در حوزه صنایع بخش کشاورزی مانند محصولات: زراعی، باغی، دام و طیور، شیلات، جنگل و مراتع و صنایع وابسته به آن در راستای هدف، صادرات کالاهای غیر نفتی به خارج از کشور تا ۱۰۰ درصد از مالیات معاف هستند.

*مطابق ماده ۱۴۲ قانون مالیات های مستقیم کلیه شرکت های تعاونی تولیدی و اتحادیه های تولید صنایع دستی از پرداخت ۱۰۰ درصد مالیات در خصوحص درآمد حاصل از صادرات کالاهای ترانزیتی و بدون تغییر در ماهیت آنها معاف هستند.

 

 

ماده ۱۷۵

برنامه سوم توسعه در راستای تحقق آرمان های امام خمینی (ره) و با عنایت به تاکید رهبر معظم انقلاب هزینه هایی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی صرف تقویت و توسعه پایگاه های بسیج شود از مبلغ کل مالیات آنها کم خواهد شد. دولت هم باید یک درصد از سود ناخالص کلیه شرکت های دولتی، شرکت های تابعه، شبه دولتی، وابسته به دولت و شرکت هایی همچون شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی ذوب آهن و… صرف امور بسیج کند.

 

 

ماده ۱۶۹

برنامه سوم توسعه به منظور تامین امکانات و حمایت های قانونی و اعتباری از ورزش و فعالیت های ورزشی در طول سال های اجرای برنامه سوم توسعه مبالغی که در این راستا و به این منظور برای تکمیل فضاها، اماکن و باشگاه های ورزشی و… به منظور کمک به سازمان تربیت بدنی پرداخت شود، می تواند از هزینه های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی کسر شود.

 

 

دیگر ماده های این مصوبه

*تمامی اشخاص حقوقی طبق ماده ۴۹ برنامه سوم توسعه که اقدام به جذب نیرو از مراکز خدمات اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی کنند تا سقف مالیات بر حقوق دریافتی کارکنان جدید از پرداخت مالیات معاف هستند. 

*سرمایه گذارانی که در مناطق کمتر توسعه یافته سرمایه گذاری کنند. طبق ماده ۵۰ برنامه سوم توسعه از معافیت از حقوق و عوارض دولتی برخوردار هستند.

*طبق بند ب ماده ۱۱۳ برنامه سوم توسعه کالاها و خدمات صادره مشمول پرداخت مالیات نمی شوند.

*طبق بند د ماده ۱۶۳ برنامه سوم توسعه تمامی هزینه های پرداختی اشخاص حقوقی به منظور تعمیر، تجهیز و ساخت فضاهای مذهبی و مساجد باید توسط اداره دارایی به عنوان مالیات پذیرفته شود. این هزینه ها باید از حساب مالیات کسر شود.

*موضوع معافیت مالیاتی تبصره ۲ ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم شامل حال شرکت های تولید فناوری اطلاعات نیز است.

*طبق تبصره ۳ ماده ۱۳۸ قانون مالیات های مستقیم کلیه اشخاص حقوقی واقع در اصفهان، اراک، مشهد، تبریز، اهواز و شیراز که کارخانه های خود را به شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر های اصلی و در شهرک های صنعتی قرار دهند از پرداخت ۵۰ درصد مالیات معاف هستند.

*طبق ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد اقتصادی کلیه شرکت های فعال که در این مناطق راه اندازی شوند از موقع بهره برداری مشمول ۲۰ سال معافیت مالیاتی خواهند شد.

*شرکت های ادغامی با شرکت های بزرگتر طبق بند الف ماده ۴۰ قانون برنامه چهارم توسعه سرمایه شرکتی که از ادغام این شرکت ها به وجود بیاید، تا سقف مجموع سرمایه شرکت های ادغامی از پرداخت مالیات معاف هستند.

 

 

معافیت های مالیاتی شرکت های تعاونی

شرکت های تعاونی با شرح خدمات و فعالیت های زیر از پرداخت کل مالیات خود معاف هستند:

تعاونی مصرف و مسکن مخصوص کارکنان موسسات دولتی و غیر دولتی.

شرکت های تعاونی حوزه صیادان.

شرکت های تعاونی مخصوص دانشجویان و دانش آموزان.

تعاونی تولیدی روستایی متشکل از افراد خود روستا.

تعاونی های مصرف و مسکن مخصوص کارکنان دولتی و موسسات غیر دولتی باید منحصرا متشکل از این افراد باشد. تنها مشغول به تهیه ملزومات و مسکن برای افرادی که توانایی خرید خانه را نداشته و یا فاقد منزل باشد. از پس هزینه های زندگی و خرید ملزومات مورد نظر با استناد به موارد قانونی بر نیایند. در صورت محرز شدن خلاف این موضوع تعاونی متخلف محسوب خواهد شد.

همچنین اعضاء تعاونی های مسکن نباید دارای خانه باشند. به محض خانه دار شدن عضو خانه دار باید نسبت به سهم خود در تعاونی مالیات خود را پرداخت نماید. در شرکت های تعاونی تولیدی روستایی هم باید حتما اعضا از بین خود روستای مربوطه انتخاب شوند. در غیر اینصورت افرادی که روستایی نباشند باید به نسبت سهم خود مالیات شان را پرداخت کنند. برای این منظور باید نام تمامی افراد غیر روستایی توسط هیئت مدیره ظرف مدت یک ماه به اداره دارایی ارائه شود. استفاده از معافیت مالیاتی مشمول شرکت ها و تعاونی های مختلف خواهد شد. قبل از ارائه دفاتر خود اطمینان حاصل کنید که در صورت مشمولی بتوانید از این حق خود استفاده کنند.



 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها