اظهار نامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی

کلیه افراد حقیقی و حقوقی دارای درآمد، بخشی از آن را به عنوان مالیات به دولت پرداخت می کنند. امروزه فرآیند پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی است. درواقع اظهارنامه مالیاتی، گزارشی کامل و جامع از عملکرد شرکت یا افراد در یک سال مالیاتی است. سال مالیاتی یک سال شمسی است. از اول فروردین تا پایان اسفند می باشد. در بعضی مواقع سال مالی برای برخی از شرکت ها متفاوت است. که در ادامه توضیح می دهیم.

 

اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی

 

اظهارنامه مالیاتی

کارنامه مالی یک سال کاری اشخاص حقیقی یا حقوقی که جهت محاسبه مالیات به اداره امور مالیاتی تسلیم می شود را اظهارنامه مالیاتی گویند. شرکت ها پس از شروع فعالیت باید در ۴ ماه اول هر سال اظهارنامه مالیاتی ارائه بدهند. تمامی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی باید با توجه به درآمد خود به پرداخت مالیات اقدام کنند. توسط این اشخاص اظهارنامه مالیاتی با اعتراف بر میزان درآمد اشخاص، تکمیل و به اداره مالیاتی باید تحویل شود. مالیات به دو صورت خود اظهاری و علی الرأس محاسبه می شود.

 

پرداخت مالیات به صورت خود اظهاری

در روش خود اظهاری، باید اشخاص حقیقی یا حقوقی، میزان مالیات خود را بدون دخالت ممیزین و کارشناسان سازمان امور مالیاتی، به صورت واضح بیان کنند. هیچ گونه شک و شبهه ای در آن نباید وجود داشته باشد. کارشناسان سازمان امور مالیاتی در ابتدا مدارک ارسالی شخص حقوقی یا حقیقی را بررسی می کنند. پس از اطمینان از صحت مدارک ارسالی و عدم تخلف، مالیات اعلامی را می پذیرند. به همان مقدار، پرداخت مالیات برای شخص منظور می شود. شرکت هایی که به مدت سه سال اظهارنامه مالیاتی آن ها از طرف سازمان امور مالیاتی قابل قبول و نسبت به مالیات خود اعتراضی نداشته باشند، مشمول ۵ درصد جایزه خوش حسابی برای مالیات های پرداختی سه ساله می شوند.

 

 

 

پرداخت مالیات به صورت علی الرأس

مالیات علی الراس به معنی تشخیص درآمد توسط ممیزین مالیاتی است. اغلب به دلیل عدم ارائه مدارک و اسناد مورد نیاز یا وجود نواقص در آنها رخ می‌دهد. در این حالت، ممیز مالیاتی مجبور به تخمین درآمد مؤدی می‌شود. بر اساس آن، مالیات تشخیصی را محاسبه می‌کند. این مالیات تشخیصی معمولاً بیشتر از درآمد واقعی مؤدی است و منجر به افزایش مبلغ پرداختی او می‌شود.

شخص حقیقی یا حقوقی باید مالیات علی الراس را به موجب برگ تشخیص مالیات به معاملات مالیاتی پرداخت کند. این مبلغ شامل مالیات تخمینی به همراه جرائم مالیاتی ممکن است. در نتیجه، مالیات علی‌الراس به‌صورت تخمینی براساس قرینه ها و قرائن مالیاتی محاسبه می‌شود. می‌تواند مبلغی بیشتر از مالیات واقعی باشد. برای جلوگیری از علی‌الراسی مالیات، باید نهایت دقت را در تهیه اظهارنامه مالیاتی و ارائه مدارک کامل و صحیح به مراجع مالیاتی داشت.

 

 

سه دلیل برای علی الرأس شدن اظهارنامه

پرداخت مالیات در صورتی به حالت علی الرأس محاسبه خواهد شد. در صورتی که یک یا چند مورد زیر در تکمیل اظهارنامه اتفاق افتاده باشد:
حساب سود و زیان و تراز نامه در آن وجود نداشته باشد.

مدارک و گزارشات مورد نظر با توجه به درخواست ممیز ارائه نشود.

مدارک ارائه شده از نظر اداره ی مالیاتی غیرقابل رسیدگی باشد. به این معنی که دفاتر مورد قبول باشد، اما هزینه های دفاتر مورد قبول واقع نشود.

نکته ۱: چنانچه در محاسبه سود و زیان اشتباهی رخ دهد با ارائه مدارک لازم به مدت یک ماه از تاریخ انقضای تسلیم اظهارنامه تا رفع اشتباهات، به مؤدی زمان داده می شود. بنابراین بایستی در تنظیم اظهار نامه مالیاتی دقت کافی داشته باشید. همچنین از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

نکته ۲: اگر شیوه ارائه اظهار نامه به صورت خود اظهاری باشد، پس شخص با قید میزان درآمد، مالیات خود را پرداخت می کند.

تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی

افرادی که ملزم به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستند:
۱-تمام اشخاصی که به صورت حقیقی یا حقوقی به فعالیت خود مشغول هستند.
۲-اشخاص حقیقی و حقوقی که در ایران دارای اقامت و داخل یا خارج از کشور دارای فعالیت هستند.
۳-اشخاصی که خارج از ایران اقامت دارند و درآمد و فعالیت آنها از طریق ایران می باشد.
۴-تمامی اشخاص غیرایرانی فعال در ایران که از طرق مختلف مثل: ارائه تعلیمات، واگذاری امتیازات و غیره موفق به کسب درآمد شده اند. به نسبت در آمدهایی که در ایران کسب می کنند باید مالیات پرداخت کنند.

 

افرادی که ملزم به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیستند:

۱- شهرداری
۲-سازمان هایی که دولت بودجه ی آن ها را مشخص می کند.
۳-موسسات و وزارت خانه های دولتی
۴-شرکت های تعاونی دانش آموزی، کارمندی، کشاورزی، کارگری، صیادی و عشایری

نکته: اشخاص حقوقی باید اظهارنامه خود را به همراه دفاتر و مدارک، نهایتا تا ۴ ماه پس از سال مالیاتی به اداره مالیاتی تسلیم و مالیات تعلق گرفته را پرداخت کنند.

 

سال مالیاتی 

سال مالیاتی از اول فروردین ماه هر سال شروع و آخر اسفند ماه به اتمام می رسد. اشخاص حقوقی که سال مالی آنها بـه موجب اساسنامه با سال مالیاتی هم خوانی نداشته باشد درآمد سال مالی آنها به جای سال مالیاتی براساس تشخیص اداره مالیات موعد تسلیم اظهارنامه و پرداخـت مالیات آنها چهار ماه پس از سال مالی است.

 

 

اظهارنامه عدم فعالیت

اگر اشخاص حقیقی یا حقوقی پس از ثبت شرکت هیچ گونه فعالیتی نداشته باشند باز هم باید اظهارنامه و دفاتر خود را تیرماه هر سال به صورت سفید تحویل دهند. چنانچه شرکت یا موسسه ای با وجود فعالیت، اظهارنامه و دفاتر خود را به صورت صوری و سفید تحویل دهد، به دلیل تخلف شامل قانون علی الرأس می شود.

 

مدارک مورد نیاز برای اظهارنامه مالیاتی

۱-مدارک شرکت

۲-اجاره نامه

۳- مدارک شناسایی افرادی که دارای حق امضا هستند

۴-صورت ترازنامه اشخاص حقیقی و حقوقی

۵-صورت سود و زیان کلیه اشخاص مکلف به تنظیم اظهارنامه عملکرد

۶-مبلغ درآمد و فروش داخلی و خارجی

۷-گردش حساب مواد اولیه و کالای ساخته شده و کالای بازرگانی و سایر کالاها

۸-صورت بهای تمام شده کالای ساخته شده و فروش رفته برای شرکت های تولیدی

۹-صورت قراردادها و درآمدها پیمانکاری و بهاء تمام شده پروژه برای شرکت های پیمانکاری

۱۰-مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی

۱۱-شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری برای اشخاص حقیقی و حقوقی

۱۲-مبلغ مالیات های پرداختی

۱۳-شماره کارت بازرگانی، مجوز فعالیت، نام کاربردی، رمز عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام برای ارسال اینترنتی اظهارنامه

۱۴- اطلاعات ملک اجاری مورد استفاده مؤدی

۱۵-اطلاعات حساب های سال قبل

 

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

2 دیدگاه ها

  1. […] 👈 حتما بخوانبد  جرایم مالیاتی شرکت ها – اظهارنامه مالیاتی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها