مالیات عملکرد شرکت ها

مالیات بر عملکرد شرکت ها

طی سال شرکت ها و مشاغل خدماتی ارائه یا کالایی به فروش می رسانند. همچنین توام با فروش کالا خدماتی ارائه می کنند. برای کسب بازار فروش و ارائه این خدمات هزینه ایی همچون حقوق، استهلاک، پذیرایی، تبلیغات و غیره متحمل می شوند. پس از کسر این هزینه ها از درآمد فروش و ارائه خدمات سود شرکت مشخص می شود. شرکت ها باید از سود حاصله مالیات عملکرد را بپردازند. در ادامه به نحوه محاسبه و توضیح در این خصوص می پردازیم.

 

مالیات عملکرد شرکت ها

مالیات عملکرد شرکت ها

 

 

مالیات عملکرد شرکت ها

مالیات قسمتی از درآمدهای دولت که از مشمولان دریافت می شود. دولت با درآمد حاصل از مالیات های عمومی مخارج خود را تامین و سعی می کند کمتر وابسته به درآمد ناشی از انرژی های تجدید نشدنی مانند نفت و گاز باشد. چرا که این منابع یک روزی تمام میشوند. دولت ها باید برنامه ریزی درستی در استفاده از این ذخایر داشته باشند.

این مالیات از نحوه عملکرد شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و موسسات تجاری و دارای درآمد اخذ میشود. شرکت ها طبق قانون موظفند کلیه مراودات مالی خود را در دوره های مشخصی در دفاتر مالی و قانونی ثبت کنند. این مراودات مالی شامل سود و زیان حاصل از داد و ستد هم می باشد. با مشخص شدن مقدار خالص و واقعی سود شرکت ها و کسر کلیه هزینه ها اعم از هزینه های تولید، دستمزد، مواد اولیه و بسیاری دیگر از آن به میزان تا ۲۵ درصد از سود آن را دریافت میشود.  اصلاحا به این نحوه عملکرد مالیات عملکرد می گویند. بررسی و تعیین میزان این مالیه ها بر اساس اظهارنامه ارسالی توسط مودیان صورت می گیرد. سازمان مربوطه بر اساس اظهارنامه ارسالی و اسناد و مدارک پیوست آن، میزان این نوع مالیه ها را تعیین می کنند. مودیان در موعد مشخصی موظف به پرداخت هستند.

 

 

نحوه محاسبه مالیات عملکرد 

بعد از آنکه صورتحساب سود و زیان شرکت تنظیم شد، باید به میزان ۲۵% رقم سودخالص شرکت به عنوان مالیات عملکرد محاسبه و ثبت شود. در پایان دوره مالی، ابتدا کلیه درآمدها و هزینه ها به حساب خلاصه سود و زیان بسته می شوند. اگر مانده حساب خلاصه سود و زیان به صورت بستانکار باشد، به معنی سود است. از این بابت باید ثبت حسابداری ذیل انجام شود:

*خلاصه سود و زیان 

*تقسیم سود

 

اولین اقدامی که در خصوص حساب موقت و واسطه تقسیم سود باید انجام شود، محاسبه و پرداخت مالیات است. بر اساس قانون مالیات های مستقیم، مالیات عملکرد به میزان ۲۵% سود خالص است. پس از محاسبه باید به صورت ذیل ثبت شود:

*تقسیم سود 

*مالیات پرداختنی 

 

مبلغ فوق باید در اظهارنامه مالیاتی مربوطه درج و همزمان مبلغ آن نیز به حساب سازمان مالیاتی واریز شود. در این خصوص، معمولا شرکت ها اقدام به صدور یک فقره چک به تاریخ ۳۱/۰۴/..۱۳ می کنند و تحویل اداره مالیاتی شهرستان مربوطه می دهند. در خصوص چک مربوطه باید حساب اسناد پرداختنی بستانکار شود. نکته مهم این است که با توجه به قطعی نشدن مالیات، پرداختی مزبور باید به عنوان پیش پرداخت مالیات و به شرح ذیل ثبت شود:

*پیش پرداخت مالیات

*اسناد پرداختنی 

 

👈 حتما بخوانید:

 

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها