رتبه پیمانکاری راه و ترابری

رتبه پیمانکاری راه و ترابری

رتبه پیمانکاری راه و ترابری

برای اخذ رتبه پیمانکاری راه و ترابری باید از طریق سازمان برنامه و بودجه اقدام کرد. این رتبه در پنج سطح اخذ می شود. رتبه یک بالاترین سطح و رتبه پنج پایین ترین سطح است. با اخذ این رتبه شرکت هایی که در حوزه راه و ترابری در حیطه زیر ساخت های حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی فعالند، در پروژه های دولتی شرکت می کنند. این شرکت ها از تسهیلات و مزایای دولتی بیشتری بهره مند می شوند.

اخذ رتبه بندی شرکت در پایه های بالاتر باعث افزایش اعتبار و شهرت این شرکت ها می شود. بسیاری از اشخاص برای صرفه‌جویی در زمان و با توجه به موقعیت شغلی خود تصمیم به خرید شرکت رتبه‌دار راه و ترابری می‌گیرند. قیمت شرکت پیمانکاری رتبه دار در رشته‌های تخصصی راه و ترابری و حمل و نقل بر اساس معیارهای متعددی تعیین می‌شود. میزان صلاحیت مدیران و کارمندان و نیز سطح تحصیلات و سوابق کاری آنها در این زمینه بسیار موثر است.

 

رتبه پیمانکاری راه و ترابری

رتبه پیمانکاری راه و ترابری

 

رتبه پیمانکاری راه و ترابری

گرید شرکت های راه و ترابری برای فعالیت های پیمانکاری در ساخت راه ها مانند را های اصلی و فرعی، بزرگراه ها، آزادراه ها، راه های ریلی، باند فرودگاه ها، تونل ها، پل ها، زیرگذرها و نیز تهیه، نصب، نگهداری و تعمیر تجهیزات سیستم های حمل و نقل و همچنین راهداری و عملیات آسفالتی و نظایر آن در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاونت فنی و عمرانی استانداری ها انجام می شود. تخصص های اصلی رتبه پیمانکاری راه و ترابری:

*راهسازی

*راه آهن

*فرودگاه ها

*بندر سازی و سازه‌های دریایی

*ترافیک و حمل و نقل

پیمانکاران با توجه به امکانات و تجهیزات، توان مالی برای تهیه ی تجهیزات مناسب و حرفه ای، سوابق کاری، قوانین مندرج در آیین نامه ی رتبه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکار، مورد بررسی و ارزیابی برای اخذ رتبه راه و ترابری قرار می گیرند. در ادامه به شرایط و روند اخذ این رتبه می پردازیم.

 

 

شرایط اخذ رتبه

اولین شرط اخذ رتبه راه و ترابری ثبت رسمی و قانونی شرکت پیمانکاری راه و ترابری است. حداقل دو سوم اعضای این شرکت باید دارای مدرک کارشناسی در رشته های فنی و مهندسی باشند. یک نفر مهندس با حداقل هفت سال سابقه کاری مستند به بیمه و یک نفر نیروی فنی بدون سابقه کار باید عضو هیات مدیره باشند. که در این حالت، شرکت رتبه پنج راه و ترابری فقط در یک رشته می‌تواند تقاضا دهد. اگر دو نفر مهندس فنی با حداقل سه سال سابقه کاری در حوزه راه مستند به بیمه عضو هیات مدیره باشند. در این حالت که دو نفر نیروی باسابقه در آن حضور دارند، می‌تواند برای دو رشته تقاضانامه پر کنند.

از دیگر شرایط رتبه پیمانکاری:

*نداشتن ممنوعیت های مندرج در اصل ۴۹ و ۱۴۱ قانون اساسی

*دارای ممنوعیت های قانون مصوب ۲۲/۱۰/۱۳۳۷ به نام منع دخالت وزیران و نمایندگان و کارمندان دولت در معامله های دولتی نباشند.

*محرومیت یا محکومیت در کار پیمانکاری نداشته باشند.

*حداقل های سوابق، امتیازات، توانایی و صلاحیت های آیین نامه ی رتبه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکار را داشته باشند:

 -داشتن شخصیت حقوقی به صورت شرکت سهامی خاص یا مسئولیت محدود

 -حداقل دو سال سابقه فعالیت در زمینه های مرتبط با راه و ترابری

 -حداقل پنجاه درصد نیروی انسانی ماهر و متخصص در زمینه های مرتبط با راه و ترابری را داشته باشند.

 -تجهیزات و ماشین‌آلات لازم برای انجام پروژه‌های راه و ترابری را داشته باشند.

هنگام اخذ رتبه پنج پیمانکاری راه و ترابری، شرکت ها باید امتیازاتی را کسب کنند. این امتیازات بر اساس عوامل زیر محاسبه می‌شود:

  *سابقه فعالیت شرکت

  *میزان سرمایه شرکت

  *تعداد نیروی انسانی ماهر و متخصص

  *تجهیزات و ماشین‌آلات شرکت

  *سوابق بیمه کارکنان شرکت

  *عملکرد شرکت در پروژه های گذشته

 

 

شرایط تامین مهندس برای رتبه راه و ترابری

برای اخذ رتبه راه و ترابری مهندسین امتیازآور باید دارای مدرک تحصیلی مرتبط باشند. لیست مدارک تحصیلی مرتبط در این زمینه با رشته راه و ترابری به شرح زیر است:

رشته های زمینه: مهندسی عمران، سازه، راه و ساختمان، ساختمان، سیویل، مکانیک خاک و پی و ژئوتکنیک، عمران روستایی، کارهای عمومی ساختمان، سازه های دریایی، تونل، بندر، مهندسی عمران- نقشه برداری، فتوگرامتری، هیدروگرافی، نگهداری راه و ابنیه، خط و ابنیه، خط و سازه های ریلی، مهندسی راه – راهسازی، راه آهن – حمل و نقل، مهندسی معدن (تمام گرایش ها)، زمین شناسی (تمام گرایش ها)، علمی کاربردی عمران (تمام گرایش ها)

رشته های مرتبط: آب شناسی، آبیاری و آبادانی، بهره برداری از منابع آب، شبکه های آبیاری و زهکشی، مهندسی معماری، عمران آب، استحکامات نظامی، مهندسی زلزله، مهندسی عمران زلزله، سازه های آبی، سد سازی، مدیریت ساختمان، شهرسازی، مدیریت پروژه و مدیریت ساخت، مهندسی ارزش، مهندسی هیدرولوژی – هیدرو ژئودزی – آبهای زیرزمینی، مهندسی مكانیك (تمام گرایشها به غیر از مکانیک خودرو)، مهندسی دریا، کشتی سازی، الکترومکانیک، مهندسی عمومی، مهندسی عملی، مهندسی برق (تمام گرایشها)- مخابرات- الكتروتكنيك– علائم و ارتباطات-علمی کاربردی برق (تمام گرایشها)، ارتباطات، ابزار دقیق، صنایع ( تمام گرایش ها)، مهندسی کامپیوتر (نرم افزار و سخت افزار)، فناوری اطلاعات و IT، بهداشت محیط، فلزکاری – جوشکاری برق، کارتوگرافی، مهندسی هوا و فضا، مهندسی ایمنی و حفاظت، نقشه کشی، مدیریت (بازرگانی- اجرایی- صنعتی- مالی- اقتصادی) – حسابداری- بیمه – حقوق، اقتصاد و برنامه ریزی، محیط زیست، مهندسی محیط زیست، مهندسی فضای سبز

 

 

مدارک مورد نیاز 

*مدارک ثبتی شرکت (اساسنامه، تقاضانامه برای شرکت پیمانکاری راه و ترابری با مسئولیت محدود، اظهارنامه برای شرکت پیمانکاری راه و ترابری سهامی خاص، روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات)

*مدارک هویتی اعضای هیئت مدیره و افراد امتیاز آور (کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، کارت پایان خدمت)

*سند مالکیت یا اجاره نامه دفتر مرکزی شرکت پیمانکاری حمل و نقل طبق مشخصات درجی در روزنامه رسمی

*کپی مدارک تحصیلی مهندسان

*ارائه سوابق بیمه مهندسان (بیمه باید عادی باشد.)

*مجموع مبلغ قراردادها طی ۱۵ سال اخیر به همراه مفاصاحساب هر قرارداد

*اظهارنامه ی مالیاتی آخر شرکت یا میانگین اظهار نامه های مالیاتی متعلق به سه سال اخیر (در صورت لزوم)

*در صورت اخذ رتبه از قبل، برای ارتقا باید تاییدیه آن نیز ارائه شود.

*پرداخت هزینه اخذ رتبه ۵ شرکت راه و ترابری. (این مبلغ متغیر است. یکی از معیارهای اساسی در تعیین قیمت فروش رتبه پیمانکاری یا واگذاری شرکت های رتبه دار راه و ترابری است.)

 

 

مراحل اخذ رتبه پیمانکاری راه و ترابری

اولین قدم برای اخذ رتبه پیمانکاری راه و ترابری، ثبت شرکت به صورت سهامی خاص یا مسئولت محدود با موضوع فعالیت در حوزه راه و ترابری است. در مرحله بعد باید دو مهندس امتیازآور با حداقل سه سال سابقه کار مفید در سمت های مدیرعامل و اعضای هیات مدیره در شرکت باشند. سپس باید مدارک و مستندات لازم را برای تشکیل پرونده در سامانه ساجات بارگذاری کرد. پس از تشکیل پرونده، کلیه مدارک را اسکن و در سامانه برای بررسی کارشناس بارگذاری می شود. پس از تشکیل پرونده، مدارک توسط کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و معاونت فنی و عمرانی استانداری‌ها ارزیابی می‌شود. در این مرحله، امتیازاتی بر اساس عوامل مختلف به شرکت ها اعطا می‌شود. پس از ارزیابی صلاحیت شرکت، با مراجعه به معاونت فنی مهندسی در استانداریِ محل ثبت شرکت، گواهی اخذ رتبه را دریافت می شود.


 

 

تمدید یا ارتقا رتبه پیمانکاری راه و ترابری

گواهی صادره به مدت ۴ سال اعتبار دارد. پس از پایان این ۴ سال می توانید آن را تمدید کنید. (در صورتی که شرکت همچنان صلاحیت خود را حفظ کرده باشد.) تمدید رتبه پیمانکاری راه و ترابری برای اطمینان از حفظ توانمندی های شرکت های پیمانکاری در زمینه های مالی، فنی و اجرایی است. رتبه پیمانکاری راه و ترابری توانایی شرکت ها برای انجام پروژه های دولتی را نشان می دهد. بنابراین تمدید گرید برای شرکت هایی که در پروژه های دولتی شرکت می کنند، ضروری است.

برای ارتقا این رتبه باید حداقل امتیاز مورد نیاز آن پایه را داشت. علاوه بر تامین مهندسین امتیازآور باید کارکرد خود را به سازمان ثابت کرد. برای تامین امتیاز در پایه های بالاتر، باید در بخش های توان مالی، کارکرد مالی اظهاری در سازمان مالیاتی کشور، ظرفیت اجرایی پروژه ها، امکانات و تجهیزات شرکت، میزان پروژه های اتمامی، ظرفیت قراردادها و… با تامین امتیاز در این بخش ها، حداکثر امتیاز مورد نیاز را کسب کنند.

 

 

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها