جرائم مالیاتی شرکت ها

جرائم مالیاتی شرکت ها

جرائم مالیاتی شرکت ها

کلیه شرکت ها ملزم به پرداخت مالیات هستند. دولت قوانینی را برای دریافت مالیات تعریف کرده است. مودیان مالیاتی باید نسبت به پرداخت مالیات به درستی عمل کنند. عدم پرداخت مالیات شامل جرائم مالیاتی برای شرکت ها می شود. تاخیر در پرداخت یا عدم پرداخت مالیات باعث ایجاد کسری در منابع مورد نظر دولت و ایجاد مشکلات می شود. جرائم مالیاتی مختلفی برای اشخاص و شرکت ها با توجه به شرایط شان وجود دارد. همچنین میزان جرائم مالیاتی نیز متفاوت است. شرکت ها به چند شکل عمده مشمول جرائم مالیاتی می شوند:

*عدم تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی در زمان معین شده.

*تسلیم نکردن اظهارنامه در موئد مشخص.

*جریمه نداشتن دفاتر پلمپ (دفاتر مالی قانونی) که منجر به صدور برگه تشخیص براساس مالیات علی الارس می شود.

 

جرائم مالیاتی شرکت ها

جرائم مالیاتی شرکت ها

 

 

جرائم مالیاتی شرکت ها

شرکت ها و اشخاص حقیقی با توجه به درآمدهای فعالیت های اقتصادی، مکلف به پرداخت ملیات هستند. عدم انجام تکالیف مالیاتی از سوی صاحبان مشاغل و شرکت ها باعث ایجاد جرائم مالیاتی شرکت ها می شود. این جرائم مربوط به کتمان درآمد حاصل از فعالیت اقتصادی اشخاص، برآورد هزینه‌های غیرواقعی یا عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر نیز باشد. سازمان امور مالیاتی در راستای حمایت از فعالیت های اقتصادی برای برخی از جرایم مالیاتی، بخشش، معافیت و تشویق‌هایی نیز در نظر گرفته است. همچنین برای برخی از تکالیف مالیاتی هم بخششی قائل نشده است. در کل جرائم مالیاتی شرکت ها به دو دسته ارزش افزوده و مالیات های مستقیم تقسیم می شوند.

 

 

جریمه مالیات بر ارزش‌افزوده

پرداخت مالیات ارزش افزوده طبق ماده 22 باید دوره ای پرداخت شود. یعنی بعد از ارسال اظهارنامه ارزش‌افزوده مودی پانزده روز مهلت پرداخت بعد از هر فصل را دارد. اگر تا پایان مهلت مقرر مالیات ارزش‌افزوده خود را ارسال و یا پرداخت نکند، مشمول جرائم مالیاتی زیر می شود:
*مودیانی که در مهلت مقرر اقدام به ثبت اظهارنامه مالیاتی خود نکنند، جریمه‌ای معادل 75% مالیات معوقه تا زمان ثبت اظهارنامه مالیاتی می شود.
*در صورت عدم صدور فاکتور جریمه ای معادل یک برابر مالیات بدهی در نظر می‌شود.
*طبق ماده 23 قانون ارزش افزوده تاخیر در پرداخت مالیات های این قانون جریمه ای به میزاان 2% در ماه است.
*در صورتی که قیمت کالا در فاکتور صحیح وارد نشده باشد، مبلغ یک برابر ما به تفاوت مالیات متعلق جریمه دارد.
*دفاتر و اسناد و مدارک ارائه نشود، معادل 25% مالیات متعلق جریمه می شود.
*در صورت عدم تسلیم اظهارنامه از تاریخ ثبت یا شناسایی به بعد جریمه‌ای معادل 50% مالیات متعلق اعمال می‌شود.
*اطلاعات صورت حساب ها مطابق با نمونه اعلامی نباشد، جریمه‌ای معادل 25% مالیات متعلقه در نظر گرفته شده است.

 

 

جرائم اظهارنامه مالیاتی

در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، طبق ماده 192 قانون مالیات های مستقیم، جریمه غیر قابل بخشش و معادل 30% مالیات معوق برای اشخاص حقوقی و معادل 10% جریمه نقدی برای اشخاص حقیقی است. طبق این ماده در در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی، مشمول جریمه غیر قابل بخشودگی معادل 30% مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون و 10% مالیات متعلق برای سایر مودیان می شوند.

 

 

جریمه مالیاتی عملکرد

هر سال مودیان مالیاتی گزارشی از میزان درآمدی حاصله در طول سال تنظیم و به عنوان اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنند. به این شکل مالیات بر درآمد شرکت محاسبه و میزان مالیات قابل پرداخت توسط شرکت مشخص می‌شود. عدم پرداخت به موقع مالیات عملکرد، طبق ماده ۱۹۰ قانون مالیات های مستقیم، شرکت ها و اشخاص مشمول جریمه نقدی معادل 2.5% به‌حساب هر ماه تأخیر می‌شوند. همچنین طبق این ماده پرداخت علی‌الحساب بابت مالیات عملکرد هرسال مالی قبل از سررسید مقرر در این قانون برای پرداخت مالیات عملکرد موجب تعلق جایزه‌ای معادل یک درصد مبلغ پرداختی به‌ازای هر ماه تا سررسید مقرر است که از مالیات متعلق همان عملکرد کسر می شود. پرداخت مالیات پس از آن موعد موجب تعلق جریمه‌ای معادل دو و نیم درصد مالیات به‌ازای هر ماه خواهد بود.

 

 

جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی

مودیان مالیاتی باید سالیانه اظهارنامه مالیاتی خود را قبل از زمان مقرر ارسال کنند. در صورت عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر به سازمان مالیاتی مشمول جریمه می شوند. طبق ماده ۱۹۲ قانون مالیات های مستقیم، جریمه غیر قابل بخشودگی شامل کلیه مودیانی که اظهارنامه خود را در زمان مشخص تسلیم نکرده اند، می شود. این جریمه برای صاحبان کسب و کار ۳۰ درصد مالیات مقرر و برای سایر مودیان مالیاتی ۱۰ درصد مالیات است.

 

 

جریمه عدم ارسال ترازنامه و حساب سود و زیان

با توجه به نوع شرکت مودی باید دفاتر قانونی خود را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهد. طبق ماده 192 قانون مستقیم، در صورتی عدم تحویل این دفاتر و ترازنامه در موعد مشخص، بیست درصد مالیات برای هرکدام به عنوان جریمه باید پرداخت شود. مودیان معاف از مالیات، در صورت عدم تسلیم دفاتر در زمان مقرر، در آن سال باید مالیات پرداخت کنند.

 

 

جریمه ثبت درآمد غیرواقعی

در صورت عدم تطبیق میزان درآمد واقعی با اعلامی، طبق ماده 194 مالیات مستقیم تشخیص سازمان امور مالیاتی مودی جریمه می شود. اگر اختلاف اعلامی بیش از پانزده درصد باشد، مودی مالیاتی جریمه و تا سه سال بعد از ابلاغ مالیات، از هر تسهیلات و طرح بخشودگی محروم می شود.

 

 

جریمه مدیران شرکت

مدیران شرکت مسئول ارسال اظهارنامه مالیاتی هستند. طبق ماده 195 قانون مالیات های مستقیم، در صورت عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی در زمان مقرر، یک از انواع جریمه را مرتکب شده اند. باید دو درصد سرمایه پرداختی شخص در زمان انحلال را به عنوان جریمه پرداخت کند. اگر اضهارنامه ارسالی غیر واقعی باشد، مدیر باید یک درصد سرمایه پرداختی را در تاریخ انحلال به عنوان جریمه پرداخت کند.

 

 

جریمه مدیران تصفیه

گاهی در شرکت درآمد یا دارایی یکی از اشخاص حقوقی بین اعضا تقسیم می شود. برای این منظور ابتدا تصفیه امور مالی و سپرده تامین شود. سپس تقسیم دارایی انجام شود. طبق ماده 196، در صورتی که روال به درستی انجام نشود، معادل بیست درصد این اموال به عنوان جریمه دریافت می شود.

 

جریمه لیست حقوق و دستمزد

مدیران شرکت ها موظفند در زمان مشخص، لیست حقوق و دستمزد کارکنان، قراردادهای منعقدی و صورت هزینه های خود را به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند. در صورت عدم انجام در موعد مشخص یا ارسال اطلاعات خلاف، طبق ماده 197 قانون مالیات های مستقیم، جرم محسوب می شود. جریمه حقوق و دستمرد، دو درصد حقوق پرداختی است. در مورد قراردادها یک درصد مبلغ قرارداد باید جریمه پرداخت کرد.

 

 

جریمه مالیات‌های تکلیفی

در صورتی که شخص حقیقی یا حقوقی که وظیفه کسر مالیات از دیگر مودیان مالیاتی را دارد، در وظیفه خود تخطی کند، باید جریمه مالیاتی پرداخت کند. این جریمه شامل ده درصد مالیات معوقه در زمان مقرر و ۲.۵ درصد مالیات به ازای هر ماه تأخیر از زمان مشخص است.

 

 

جریم عدم پرداخت مالیات قطعی

سازمان امور مالیاتی طبق اظهارنامه ارسالی مودی، مالیاتی را تعیین و به صورت برگه تشخیص مالیاتی به مودی ابلاغ می شود. میزان مالیات این برگه قطعی نیست و مودی حق اعتراض دارد. در صورت اعتراض مودی، توسط هیات اختلاف مالیاتی بررسی می شود. رای صادره بعد از تجدید نظر قطعی و مودی موظف به پرداخت آن است. در غیر این صورت مشمول جریمه می شود. طبق ماده 238 قانون مالیات های مستقیم، مودی تا 30 روز پس از تاریخ دریافت برگه تشخیص مالیات فرصت اعتراض به آن را دارد. در صورت عدم اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی، همان برگه ابلاغی حکم مالیات قطعی را دارد.

 

 

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها