تفاوت کارت بازرگانی و عضویت

تفاوت کارت بازرگانی و عضویت

تفاوت کارت بازرگانی و عضویت

برای فعالیت در عرصه تجارت بین المللی باید کارت بازرگانی داشت. افراد و تجار برای صادرات و واردات کالا با کارت بازرگانی در مناطق آزاد بدون هیچ مشکلی به تجارت می پردازند. با این کارت فعالان عرصه اقتصادی در گمرکات به شکل حق العمل کار، کارهای گمرکی تجار و افراد دیگر را انجام می دهند. اما کارت عضویت به دارندگان امکان، عضو اتاق بازرگانی بودن و شرکت در تصمیم گیری های آن را می دهد. کارت عضویت نقش مهمی در روند صادرات واردات دارد. در ادامه تفاوت کارت بازرگانی و عضویت را توضیح می دهیم.

 

تفاوت کارت بازرگانی و عضویت

تفاوت کارت بازرگانی و عضویت

 

 

تفاوت کارت بازرگانی و عضویت

در جهان فعالیت های تجاری در قالب مراودات اقتصادی و بین المللی انجام می شود. برای سهولت روند این فعالیت ها قوانین و مقرراتی تنظیم شده است. کشور ما هم تنظیم و سازماندهی این فعالیت های تجاری را توسط نهادی تحت عنوان اتاق بازرگانی انجام می دهد. تاجرانی که فعالیت اقتصادی آنها محدود به ایران نیست باید در اتاق بازرگانی عضو باشند. افرادی که کار واردات و صادرات می کنند، باید کارت بازرگانی دریافت کنند. در ادامه به توضیح کارت بازگانی و انواع آن و تفاوت آن با کارت عضویت می پردازیم.

 

کارت بازرگانی

برای انجام صادرات و واردات، تجار و بازرگانان بر اساس قوانین گمرکی باید کارت بازرگانی دریافت کنند. این کارت نوعی شناسنامه تجاری است. قشر خاصی از تجار کارت بازرگانی را از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به صورت قانونی و رسمی دریافت می کنند. برای تجاری که قصد اخذ کارت بازرگانی ندارند، در شعب اتاق بازرگانی در استانی که اقامت دارند، کارت عضویت صادر می شود. برای اینکه تفاوت دقیق کارت بازرگانی و عضویت را بدانید ابتدا انواع کارت بازرگانی را توضیح می دهیم.

 

انواع کارت بازرگانی

کارت بازرگانی تجاری: اصلی ترین و مرسوم ترین نوع کارت بازرگانی است. افراد دارای این کارت، در زمینه واردات و صادرات، ترخیص کالا و امور گمرکی فعالیت می کنند.

کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی: تولید کنندگان صنعتی برای تولیدات خود، تجهیزات کارگاهی و مواد اولیه مورد نیاز را از سایر کشورها وارد می کنند. با این کارتمی توانند نیاز خود را تامین و صادرات نیز انجام دهند.

کارت بازرگانی خدماتی: بازرگانان با دریافت این کارت تنها اجازه واردات در زمینه فعالیت خویش را دارند. این کارت مخصوص تجاری است که در یک حوزه خاص فعالیت دارند.

کارت بازرگانی موردی: این کارت یک بار مصرف است. دارندگان این کارت صرفا یک بار قصد انجام فعالیت تجاری و ترخیص کالا را دارند.

کارت بازرگانی اشخاص حقیقی: برای افرادی که به تنهایی مشغول کار و تجارت هستند، صادر می شود.

کارت بازرگانی اشخاص حقوقی: برای شرکت ها، موسسات و اتحادیه هایی که امور بازرگانی انجام می دهند صادر می شود. این کارت در مجامع بین المللی و در عرصه تجارت جهانی از امتیازات و اعتبار بیشتری برخوردار است.

 

 

مزایای کارت بازرگانی

*عضویت در اتاق بازرگانی

*رسیدگی به امور ویزای تاجران

*صدور گواهی مبدا

*بهره مندی از مشاوره حقوقی کسب و کار

*رسیدگی به دعاوی بین المللی تاجران

*ثبت برند لاتین

*واردات و صادرات تجاری

*حق العمل کاری گمرک

 

 

 

کارت عضویت

یکی از خدمات اتاق بازرگانی صدور کارت عضویت برای اشخاص است. کارت عضویت از طریق شعب اتاق بازرگانی در استان ها به نام متقاضیان واجد شرایط صادر می شود. هر تاجری که در دفاتر تجاری ثبت نام کرده و فعلا قصد اخذ کارت بازرگانی ندارد، کارت عضویت دریافت می کند. در واقع افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند کارت عضویت نیز دارند. کارت عضویت و کارت بازرگانی با عضویت اتاق بازرگانی به صورت همزمان صادر می شود. دارندگان کارت عضویت برخی از امکانات اتاق بازرگانی را دریافت می کنند. اما تفاوت های عمده ای بین کارت بازرگانی و عضویت است. اصلی ترین و مهم ترین تفاوت های کارت بازرگانی و عضویت به شرح زیر است:

*انجام صادرات و واردات

تجار فقط با اخذ کارت بازرگانی قادر به صادرات و واردات هستند. اخذ کارت عضویت هیچ گونه مجوزی برای فعالیت در حوزه صادرات و واردات نمی خواهد. این مورد مهم ترین تفاوت کارت بازرگانی و عضویت است.

*ثبت برند لاتین

برای ثبت برند لاتین براساس قوانین و مقررات نیاز به مجوز است. این مجوز همان کارت عضویت یا کارت بازرگانی است. با کارت عضویت تنها حق ثبت یک برند را دارید. اما با کارت بازرگانی دو الی سه برند به ثبت می رسد.

*دارا بودن کد اقتصادی برای دریافت کارت بازرگانی

شخص برای دریافت کارت بازرگانی باید کد اقتصادی ارائه کند. اما برای دریافت کارت عضویت الزامی نیست.

 

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها