لزوم رتبه بندی شرکت ها

لزوم رتبه بندی شرکت ها

لزوم رتبه‌بندی شرکت‌ها 

اگر شما هم یک شرکت پیمانکاری یا مشاور داشته باشید حتما تاکنون با واژه رتبه بندی روبرو شده اید، آیا شرکت خود را رتبه بندی کرده اید؟ آیا با مزایا و لزوم رتبه بندی شرکت ها آشنایی دارید؟ در مطلب زیر به همه سوالات شما در این زمینه پاسخ داده ایم و به لزوم رتبه بندی شرکت ها پرداخته ایم.

 

لزوم رتبه بندی شرکت ها

 

رتبه بندی 

رتبه‌بندی یا همان گرید (Grade) یعنی تشخیص صلاحیت شرکت و دسته‌بندی عوامل فنی و اجرایی. که این عوامل فنی واجرایی عبارتند از: مشاوران، پیمانکاران مشمول نظام فنی و اجرایی، شرکت های انفورماتیک، شرکت های طرح و ساخت (صنعتی و غیر صنعتی)، صدور گواهینامه‌های تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی اجرایی.

اگر بخواهیم به زبان ساده­ تر بگوییم رتبه‌بندی یعنی تعیین کیفیت و توان یک شرکت. درواقع عددی که شما به عنوان رتبه دریافت می‌کنید نشان‌گر میزان سابقۀ شما و توانایی‌های شماست. رتبه‌بندی شرکت‌ها توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری (سازمان برنامه و بودجه) انجام می­‌شود. شرکت های پیمانکاری با توجه به قراردادها و امکانات و وافراد امتیاز آور از ۱ تا ۵ رتبه بندی می شوند که در واقع ۵ پایین ترین و ۱ بالاترین رتبه محسوب می شود.ولی شرکت های مشاور از ۱ تا ۳ رتبه بندی اخذ می کنند که ۳ پایین ترین و ۱ بالاترین رتبه است.

برای رتبه بندی شرکت های پیمانکار ملاک اصلی تعداد نیروی فنی و مهندسی حاضر در هیئت مدیره ی یک شرکت است ولی برای رتبه بندی شرکت های مشاور علاوه بر اهمیت نیروی متخصص فنی و مهندسی، کم و کیف امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکت ها نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 

بخش بندی رتبه های شرکت

رتبه بندی شرکت ها در بخش های ذیل انجام می گیرد :

۱-رتبه بندی پیمانکاری
۲-رتبه بندی مشاوران
۳- رتبه بندی شرکت های انفورماتیک
۴- رتبه بندی شرکت های EPC
۵- رتبه بندی انبوه سازان
رشته های پیمانکاری شامل :
۱-ساختمان و ابنیه
۲-راه و ترابری
۳-صنعت و معدن
۴-تاسیسات و تجهیزات
۵-کشاورزی
۶-آب
۷-مرمت آثار باستانی
۸-کاوش های زمینی

۹-ارتباطات

۱۰-نفت و گاز

۱۱-نیرو

 

رشته های مشاوران

 رشته های مشاوران شامل موارد ذیل است:

۱-گروه شهرسازی و معماری
۲-گروه راه و ترابری
۳-گروه مهندسی آب
۴-گروه مطالعات کشاورزان
۵-گروه انرژی
۶-گروه پست و مخابرات
۷-گروه صنعت
۸-گروه معدن
۹-گروه نفت و گاز
۱۰-گروه تخصص های مشترک

رتبه بندی فواید بسیاری دارد و نشانگر اعتبار یک شرکت است. قدر مسلم آن است که شرکت هایی که رتبه ی بهتری دارند نسبت به سایر شرکت ها در جذب مشتری موفق ترند و در مقایسه با سایر شرکت ها ارجحیت دارند که این خود اماره ای است بر تخصص و تجربه ی شرکت در حوزه ای که در آن زمینه فعالیت دارد .

 

الزام رتبه بندی

آیا رتبه بندی الزامی است؟ در پاسخ باید گفت که رتبه‌بندی برای شرکت‌ها الزامی نیست. اما معمولا شرکت‌­های فنی و اجرایی مانند پیمانکاران، مشاوران و شرکت‌های انفورماتیک و همچنین بعضی از شرکت‌های خدماتی متقاضی رتبه‌بندی شرکت خود هستند. شرکت‌ها الزامی به رتبه‌بندی ندارند، ولی برای دسترسی به فرصت‌ها و امکانات کاری بهتر، رتبه‌بندی را انجام می‌دهند.

 

دلیل رتبه بندی

چرا رتبه بندی کنیم؟ سوال بعدی این است که رتبه‌بندی چه امکانی را به شرکت‌ها می­‌دهد؟ اولین امکانی که رتبه‌بندی به یک شرکت می­‌دهد، امکان شرکت در مناقصات دولتی است. یعنی اگر شرکتی دارای رتبه‌بندی نباشد، نمی­‌تواند در مناقصات دولتی شرکت کند. در مناقصات دولتی، دولت می‌خواهد پروژه‌ای را اجرایی کند. دولت نیاز دارد با شرکت‌هایی قرارداد ببندد که علاوه بر کیفیت بالای فعالیت‌هایشان، با هزینۀ پایین‌تری وارد قرارداد با دولت شوند. حال شرکت شما، که در زمینۀ این پروژه متخصص است، تنها در صورتی می‌تواند در این مناقصه شرکت کند که رتبه داشته باشد.

دومین امکان برای شرکت‌های رتبه‌بندی‌شده این است که می‌­توانند طرف قرارداد با شرکت‌ها و سازمان­‌های دولتی قرار بگیرند. به عبارتی دیگر، دولت فقط مجاز است با شرکت‌هایی قرارداد ببندد که رتبه داشته باشند. حتی اگر شرکت شما قصد شرکت در مناقصات و یا بستن قرارداد با سازمان‌های دولتی را ندارد، رتبه‌بندی را انجام دهید. زیرا باعث می‌شود سرمایه­‌گذاران و اشخاص از امکانات و توان شرکت شما آگاهی پیدا کنند و با خیال راحت‌تری با شما وارد معامله شوند. هم‌چنین رتبه‌بندی، به فعالیت‌های شما در بازار رونق می‌دهد. رتبه‌بندی باعث می‌شود امکان مقایسۀ شرکت‌ها در یک رشته آسان‌تر شود. زیرا دورنمای کلی از وضعیت یک شرکت ارائه می‌دهد. از این رو به راحتی می‌توان نقاط ضعف و قوت یک شرکت را شناسایی کرد. خوب است رتبۀ شرکت‌هایی که می‌خواهید با آن‌ها معامله کنید را بدانید. برای این کار می‌توانید به سامانه اطلاعات عوامل نظام فنی و اجرایی کشور مراجعه کنید

 

خدمات نارین

کارشناسان متخصص ثبت نارین ،در خدمت پیمانکاران و مشاوران محترم خواهند بود در:

*اخذ و تمدید و ارتقا رتبه شرکت های پیمانکاری در حداقل زمان
*اخذ و تمدید و ارتقا رتبه ی شرکت های مشاور در حداقل زمان
*تمدید، اخذ و ارتقا رتبه شرکت های EPC در حداقل زمان
*گرفتن گذر واژه دوم جهت ورود به سامانه ساجات
*مشاوره رایگان و انجام نقل و انتقال ۱۰۰%سهام یک شرکت تا انتقال کامل و انجام تغییرات هیئت
*انجام نقل و انتقال سهام در اداره دارایی
*و کلیه اموری که منجر به ارتقاء و یا اخذ گواهی رتبه بندی گردد.

 

ثبت نارین از سال ۱۳۸۴ تا کنون با کارشناسان در زمینه رتبه بندی در کنار شماست.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

 

 

 

 

3 دیدگاه ها

  1. porn pics گفت:

    Looks good!I like this!

  2. ناشناس گفت:

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها