مراحل ثبت شرکت بیمه

مراحل ثبت شرکت بیمه

مراحل ثبت شرکت بیمه

پیش ار توضیح در مورد چگونگی مراحل ثبت شرکت بیمه، لازم به ذکر است از آنجایی جبران خسارت و تامین برخی از هزینه های درمانی و بهداشتی به تنهایی برای بیشتر خانواده ها میسر نمی باشد. شرکت هایی به وجود آمدند که با دریافت وجوهی از شرکا و مشتریان خود تامین بخش عمده ای از خسارت ها و نیازهای درمانی و بهداشتی خانواده ها را عهده دار شدند.

مراحل ثبت شرکت بیمه

مراحل ثبت شرکت بیمه

 

مراحل ثبت شرکت بیمه

شرکت های بیمه در زمینه های عمر، مسئولیت، درمان، جبران خسارت و… فعالیت می کنند. عمده هدف آنها در کنار تامین سود و سرمایه شخصی تامین نیاز ها و هزینه های درمانی و جبران خسارت هایی است که افراد مختلف در شرایط عادی از عهده آنها بر نمی آیند. به همین دلیل صنعت بیمه نه تنها در ایران بلکه در همه دنیا پر طرفدار است. بزرگترین حسن این نوع شرکت ها داشتن مشتریان همیشگی است. انواع مردم عادی و حقیقی و سازمان های مختلف داخلی و خارجی به خدمات مختلف بیمه نیازمند هستند و این موضوع داشتن مشتری را همیشگی کرده است. حال برای ثبت شرکت بیمه چه باید کرد و مهم ترین اقداماتی که باید انجام شود چیست؟ که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

 

شرایط ثبت شرکت بیمه

برای ثبت شرکت بیمه اولین و مهم ترین اقدام دریافت مجوز از سازمان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. متقاضیانی که خواهان دریافت این مجوز هستند، نباید به هیچ عنوان سابقه محکومیت کیفری و نظامی داشته باشند. همچنین باید حداقل یکی از این افراد دارای سابقه تحصیلی مرتبط در رشته مدیریت بیمه باشد. اگر فرد متقاضی در این رشته ها فارغ التحصیل نباشد، می تواند با داشتن سابقه کار مفید این کمبود را جبران کند. برای این منظور افرادی که مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته های مرتبط دارند باید حداقل شش ماه، افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر غیر مرتبط حداقل یک سال و افراد دارای دیپلم باید حداقل دو سال در رشته بیمه دارای سابقه و فعالیت مرتبط باشند.

البته داشتن سابقه آموزشی لازم یعنی حداقل ۸۰ ساعت آموزش امور بیمه در یکی از سازمان های آموزشی مانند فنی و حرفه ای که مدرک معتبر دارند و همچنین حضور در دوره های اموزشی خود شرکت های بیمه نیز می تواند این موضوع را اثبات کنید. داشتن تابعیت ایرانی، اعتقاد به دین مبین اسلام، نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و دریافت کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم برای آقایان از دیگر شروط اولیه لازم برای ثبت شرکت بیمه است.

شرکت های بیمه باید متناسب با دستورالعمل ها و ضوابط از طرف دادگستری انجام وظیفه کنند. نظامنامه دادگستری در واقع تعیین کننده حدود و اختیارات شرکت های بیمه است. شرکت های بیمه به دو صورت به ثبت می رسند. اولین حالت، ثبت یک نمایندگی بیمه مطابق با شرایط دفتر مرکزی بیمه اصلی است. دومین حالت ثبت شرکت بیمه مستقل است.

 

انواع ثبت شرکت بیمه

برای ثبت نمایندگی بیمه باید ابتدا شرکت در سه نوع مرسوم یعنی سهامی خاص، بصورت تضامنی و یا بصورت تعاونی به ثبت برسد. البته شرکت های بیمه مستقل و جدید نیز در این سه نوع می توانند به ثبت برسند هر چند بهترین حالت برای شرکت های بیمه، ثبت این نوع شرکت ها در حالت سهامی عام و یا خاص است.

پس از تهیه اساسنامه اولیه و امضا ان توسط شرکا که البته باید قبل از تعیین نوع قالب شرکت باشد. باید برای دریافت مجوز از سازمان بیمه مرکزی اقدام شود. اساسنامه و اظهارنامه شرکت باید مطابق با نظامنامه دادگستری تهیه شود. بیمه پس از بررسی درخواست و مدراک و مستندات لازم و در صورت مناسب بودن شرایط شما مجوز ثبت شرکت بیمه را صادر می کند. در نظر داشته باشید که این مجوز به معنی مجاز بودن برای فعالیت نیست و ابتدا باید شرکت ثبت شود.

 

تاسیس شرکت بیمه

تاسیس شرکت بیمه به سرمایه اولیه حداقل پانصد میلیون ریال احتیاج دارد. این مبلغ باید توسط خود شرکا تادیه شود. مگر اینکه شرکت از نوع سهامی عام باشد. ضمنا در همان ابتدا باید حداقل ۵۰ درصد از سرمایه در حساب شرکت سپرده شود. پس از آن باید متناسب با نوع شرکت و قالب شرکت، شرکا یا سهامداران مشخص شده و مجمع عمومی موسسین تشکیل شود. در این مجمع باید اساسنامه و اظهارنامه به امضا کلیه شرکا و سهامداران برسد و اعضا هیئت مدیره بیمه به همراه نفرات دارای حق مجاز و بازرسین تعیین شوند. در این جلسه بهتر است نام های منتخب برای شرکت نیز مشخص و تایید شوند.

حداقل ۵ نام در برگه تعیین نام باید اعلام تا یکی از آنها تایید شود. بعد از آن باید هیئت مدیره جلسه ای تشکیل بدهد. مدیر عامل، رئیس هیئت مدیره و نائب رئیس در این جلسه مشخص و شروح وظایف و کلیات مورد تاکید مجمع مشخص می شوند.

مجوز بیمه مرکزی به همراه اساسنامه و اظهارنامه و سایر مدارک و همچنین نسخ صورتجلسات مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره به همراه یک درخواست یا تقاضانامه برای اداره ثبت شرکت ها ارسال خواهد شد. کارشناسان این اداره مدارک را بررسی و در صورت تایید شرکت ثبت خواهد شد. در این مرحله شما با پرداخت هزینه های ثبت شرکت پیش نویس خلاصه ای از ثبت شرکت را که توسط کارشناسان اداره ثبت شرکت ها اماده شده در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیر الانتشار اگهی خواهید کرد.

به این ترتیب شرکت بیمه تاسیس می شود. البته دریافت کد اقتصادی و دفاتر پلمپ مالیاتی نیز برای اغاز فعالیت شرط است. به یاد داشته باشید هر گونه تغییرات در شرکت باید با نظر بیمه مرکزی و مورد تایید این بیمه و همچنین بر اساس نظامنامه دادگستری و بند های مشخص آن باشد.

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت بیمه

– تقاضانامه

– اظهارنامه در دو نسخه

– اساسنامه و یا شرکتنامه در دو نسخه

– صورتجلسه مجمع عمومی موسسین در دونسخه

– صورتجلسه هیئت مدیره در دو نسخه

– تاییدیه اساسنامه توسط بیمه مرکزی

– گواهی بانکی مبنی بر سپرده شدن حداقل ۵۰ درصد از سرمایه اولیه در حساب شرکت

– لیست کامل اسامی سهامدارن، مدیران و میزان سهام و یا سهم الشرکه انها

– گواهی عدم سوء پیشینه مدیران و موسسین و بازرسین

– مدارک شناسایی مدیران، موسسین و بازرسین

– مدرک تحصیلی مرتبط مدیر عامل و یک نفر از اعضا هیئت مدیره و یا ارائه سابقه کار مفید و قابل رجوع

 

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر با همکاران ما در ثبت نارین تماس حاصل نمایید.
۰۲۱۸۸۲۳۱۰۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها