مدارک و شرایط اخذ رتبه مشاور

مدارک-رتبه-مشاوره

اخذ رتبه مشاور و رتبه‌بندی مشاوران برای شرکت های مهندسین مشاور اهمیت فوق العاده‌ای دارد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع رتبه مشاور آشنا سازیم و درباره‌ی شرایط اخذ رتبه مشاور و مزایای رتبه‌بندی شرکت‌های مشاور توضیحاتی ارائه نماییم.

 

مدارک و شرایط اخذ رتبه مشاور

رتبه بندی شرکت های مهندسین مشاور

جهت اطلاع از نحوه اخذ رتبه مشاور ابتدا بایستی بدانید که منظور از رتبه‌بندی یا گرید، تایید صلاحیت شخصیت­‌های حقیقی یا حقوقی با توجه به یک سری استاندارد معین است که می­‌تواند ضامن شایستگی شخص دارنده رتبه باشد. رتبه‌بندی شرکت‌­ها در بخش‌­های اخذ رتبه مشاور، اخذ رتبه پیمانکار، اخذ رتبه انفورماتیک، رتبه‌بندی شرکت­‌های EPC و رتبه‌بندی انبوه‌سازان انجام می­‌گیرد که در این نوشتار به اخذ رتبه مشاور می­‌پردازیم.

 

اخذ رتبه مشاور

اخذ رتبه مشاور، معیاری برای نمایش توان و صلاحیت مشاورین جهت انجام مطالعات، طراحی و نظارت بر اجرای امور مختلف است. در واقع اخذ گرید یا رتبه مشاوران نشان می­‌دهد که شخص دارنده گرید دارای صلاحیت لازم برای ارائه خدمات مشاوره­ای است. سیستم اخذ رتبه مشاور با توجه به توان فنی مهندسی و امکانات فنی و نرم افزاری مشاوران متقاضی، رتبه ای بین ۱ تا ۳ به آنها اختصاص می­‌دهد. گرید ۱ معرف بهترین رتبه و گرید ۳ بیانگر پایین ترین رتبه ممکن است.

انجام امور مربوط به اخذ رتبه مشاور اعم از صدور گرید، تمدید و ارتقای آن بر عهده معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری است که از طریق سامانه الکترونیکی ساجات انجام می­‌گیرد. اخذ رتبه مشاور در رشته‌های معماری و شهرسازی، راه و ترابری، پست و مخابرات، مهندسی آب، مطالعات کشاورزی، نفت و گاز، انرژی، صنعت، معدن و گروه تخصص­­های مشترک صورت می‌گیرد.

 

مزایای اخذ رتبه مشاور

اخذ رتبه مشاور مزایای فراوانی دارد و می‌­تواند معرف اعتبار یک شرکت باشد. شرکت­هایی که رتبه بهتری نسبت به سایر شرکت­ها دارند در جذب مشتری موفق‌تر خواهند بود زیرا رتبه یا گرید خوب آنها بیانگر توانایی آنهاست.

رتبه بندی شرکت‌های مشاور مزایای بسیاری برای آنها به همراه دارد. امتیازات کسب شده از افراد امتیازآور، تجربه کاری، ساختار مدیریتی و همچنین امکانات پشتیبانی رتبه یک شرکت را تعیین می‌کند.

رتبه بندی یک شرکت برای کسب موفقیت آن در مناقصه‌های داخلی و خارجی تاثیر گذار می‌باشد. از دیگر مزایای این نوع رتبه‌بندی‌ها این است که به شرکت این اجازه را می‌دهد تا با مراکز دولتی بتواند قرارداد ببندد و همچنین در موفقیت در اخذ تسهیلات از بانکها و موسسات مالی تاثیرگذار است.

در هر صورت این نکته غیر قابل کتمان است که نوع رتبه مشاوره‌ای که به دست آوردید در اعتبار و ارزش هویتی شرکت شما تاثیر چشمگیری می‌گذارد. اگر شرکت شما رتبه خوبی داشته باشد، سایر افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها اعتماد کافی برای همکاری با شما را به دست خواهند آورد.

 

شرایط اخذ رتبه مشاور

 

 

اهم فواید اخذ رتبه مشاور عبارتند از:

– اخذ رتبه مشاور، نمایی کلی از اوضاع شرکت­های مشابه ارائه می­‌دهد.

– اخذ رتبه برای شرکت در مناقصات دولتی الزامی است.

– سرمایه‌گذاران با توجه به رتبه شرکت­ها می‌­توانند بهترین گزینه ممکن را برای اجرای پروژه‌‌های خود انتخاب کنند.

– تسهیل اخذ وام و اعتبارات از بانک‌ها و موسسات مالی

 

شرایط گرفتن رتبه مشاور

عوامل متعددی در به دست آوردن برترین رتبه مشاوره نقش دارند. برای اینکه بتوانید نتیجه رتبه بندی بهتری دریافت کنید باید از لحاظ تجربی، تحصیلی و پژوهشی رزومه خوبی برای خود جمع‌آوری کرده باشید. معدل تحصیلی بالا، گذراندن دوره‌های آموزشی مربوطه، سابقه کاری مرتبط، داشتن مقالات علمی داخلی و خارجی، شرکت در همایش‌ها و سمینارهای داخلی و خارجی، کسب رتبه المپیاد، سوابق مدیریتی از عوامل تاثیر‌گذار در رتبه‌بندی مشاور حقیقی و حقوقی می‌باشند.

شرکت ها می توانند در صورت داشتن افراد واجد شرایط در هیات مدیره و پرسنل امتیازآور در مجموعه خود و بدون داشتن هیچگونه تجربه کاری رتبه ۳ را در چندین تخصص بصورت همزمان دریافت نمایند.

درصورتی که شرکت خواهان اخذ رتبه مشاور در پایه‌های یک و دو را باشند می‌بایست دارای تجربه کاری با حداقل میزان ریالی مشخصی بوده که این مبلغ در تخصص‌های مختلف، می‌تواند متفاوت باشد. در پایه‌های یک علاوه بر این شرکت نیازمند داشتن حداقل یک پروژه شاخص با محوریت تخصص مورد تقاضا با موضوع طراحی با حداقل مبلغی مشخص باشد. مواردی که ذکر گردید تنها بخشی از شرایط لازم جهت اخذ رتبه مشاوران می‌باشد.

 

شرایط اخذ رتبه ۳ مشاور

شرکت‌های مهندسین مشاور در صورت تقاضای رتبه ۳، نیازی به داشتن تجربه کاری ندارند (به استثنا تخصص مقاوم سازی که نیازمند حداقل یک تجربه کاری می‌باشد). لیکن بر اساس تخصص مورد نظر، سه نفر با مدرک حداقل کارشناسی و منطبق با جدول رشته‌های مورد قبول هر تخصص مندرج در آیین نامه صلاحیت مهندسین مشاور از شروط اصلی اخذ رتبه در این پایه می‌باشد. لازم به ذکر است میزان سوابق کاری این افراد بر اساس نوع تخصص مورد تقاضا، متفاوت می‌باشد.

 

شرایط اخذ رتبه ۲ مشاور

تعداد مهندسین در این پایه نیز بر اساس تخصص مورد تقاضا تعیین می‌شود، با این حال بصورت کلی حداقل ۳ و حداکثر ۵ نفر با حداقل مدرک کارشناسی و منطبق با جدول آیین نامه مورد نیاز خواهد بود. سوابق کاری این افراد نیز همچون تعداد آنها بر اساس تخصص مورد تقاضا و همچنین تحصیلات تکمیلی افراد در صورت وجود) متغیر می‌باشد لیکن داشتن حداقل ۳ سال سابقه مفید و مرتبط الزامی می‌باشد.

داشتن تجربه کاری از دیگر شروط اخذ رتبه ۲ مهندسین مشاور می‌باشد. حداقل میزان تجربه کاری برای تخصص‌های مختلف، متغیر می‌باشد. لازم بذکر است قراردادهای مشاوره‌ای جهت امتیازدهی می‌بایست تعدیل شوند به این معنی که بر اساس ماهیت و نوع کار و همچنین زمان شروع و پایان کار، یک سری ضرایب کاهشی و افزایشی در مبالغ قرارداد‌ها اعمال می‌شود. بصورت کلی می‌توان گفت جهت اخذ رتبه ۲ مشاور داشتن حداقل ۸٫۱۰۰ و حداکثر ۲٫۱۰۰ میلیون ریال تجربه کاری الزامی می‌باشد. (بعد از تعدیل)

 

شرایط اخذ رتبه ۱ مشاور

در صورت تقاضای رتبه ۱ مشاور، شرکت متقاضی می‌بایست در پرسنل امتیازآور خود ۳ تا ۷ نفر (بر اساس تخصص درخواستی، متغیر می‌باشد.) کارشناس با مدرک تحصیلی زمینه داشته باشد. علاوه بر این داشتن تجربه کاری مرتبط در 20 سال اخیر به میزان حداقل ۱۶٫۱۰۰ و حدکاثر ۳۶٫۱۰۰ میلیون ریال الزامی می‌باشد. (بعد از تعدیل)

از دیگر شرایط اخذ رتبه مشاور در پایه ۱ می‌توان به داشتن پروژه شاخص اشاره کرد. این پروژه می‌بایست دارای حداقل میزان مشخصی باشد، (متغیر برای تخصص‌های مختلف) و همچنین الزما در زمینه طراحی باشد.

 

شرایط کلی اخذ رتبه مشاور

– شرکت ثبت شده با موضوع فعالیت مرتبط

– اخذ کد اقتصادی و کد کارگاهی

– دارای مهندسین امتیازآور تمام وقت

– داشتن تجربه کاری ( پایه‌های ۱ و ۲)

– دارای پروژه شاخص با محوریت طراحی (پایه ۱)

– اعضای هیات مدیره با مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی و مرتبط با  آن باشند.

– ساختار مدیریتی و امکانات پشتیبانی

 

شرایط عمومی برای رتبه بندی متقاضیان حقیقی

شخصیت­‌های حقیقی مجاز به اخذ رتبه مشاور فنی باید تبعه جمهوری اسلامی ایران و عضو سازمان استان باشند. اشتغال در شرکت‌­های پیمانکاری، سوپیشینه کیفری یا داشتن محکومیت و محرومیت از انجام مشاوره فنی منجر به رد صلاحیت شخص حقیقی می‌­شوند. متقاضیان آقا ملزم به ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت دائمی از خدمت هستند.

 

شرایط عمومی برای رتبه بندی متقاضیان حقوقی

شخصیت­های حقوقی ملزم به ثبت قانونی در اداره ثبت شرکت­ها هستند. محرومیت یا ممنوعیت شرکت از پرداختن به مشاوره فنی یا عضویت یک یا چند نفر از اعضای شرکت در سازمان استان و یا در شرکت­های پیمانکاری منجر به رد صلاحیت اشخاص حقوقی می­‌شوند. هیچیک از مدیران شرکت نباید همزمان کارمند دولت نیز باشند. همچنین شرکت باید طبق آیین نامه­های اخذ رتبه مشاور دارای شرایط و امتیازات لازم باشد.

 

فاکتورهای امتیازآور متقاضیان جهت اخذ گرید مشاور

متقاضیان حقیقی و حقوقی در کنار احراز شرایط عمومی لازم می­‌توانند با ارائه یک سری مدرک به افزایش امتیاز خود کمک کنند تا در نهایت رتبه بهتری کسب نمایند. فاکتورهایی از قبیل مقطع تحصیلی، تجربه کاری مفید، شرکت در آزمون ادواری، معدل، دوره­های آموزشی، رتبه در آزمون­های ورودی کارشناسی ارشد و دکتری و المپیادهای علمی، سایر قراردادهای منعقد شده در زمینه موردنظر، مقالات و تالیفات، شرکت در همایش­های مرتبط و… منجر به بهبود رتبه مشاوران حقیقی می‌‌شود.

مشاوران حقوقی نیز جهت ارتقای رتبه مشاور خود می‌­توانند علاوه بر احراز شرایط عمومی مذکور به ارائه مدارک مربوط به مقطع تحصیلی و سوابق کاری مدیران و افراد امتیازآور، قراردادهای منعقد شده در زمینه موردنظر و سایر مشخصات و تجهیزات شرکت از جمله مساحت دفتر شرکت، تعداد رایانه­‌ها، چاپگرها، تجهیزات فنی و… مبادرت کنند.

 

اعضای کار گروه فنی تشخیص صلاحیت مشاوران

همانطور که گفتیم مرجع تایید صلاحیت مشاوران برای اخذ رتبه مشاور، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری است. این مرجع برای تایید صلاحیت متقاضی اخذ رتبه مشاوران، یک گروه فنی تشکیل می­‌دهد. اعضای این کار گروه فنی عبارتند از:

– مدیر واحد امور مشاوران و پیمانکاران سازمان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی به عنوان رئیس کارگروه فنی تشخیص صلاحیت

– یک کارشناس خبره در رشته موردنظر که توسط معاونت فنی سازمان انتخاب می­‌شود.

– یک کارشناس خبره دیگر در حوزه موردنظر که توسط صنف مربوطه انتخاب می‌­شود.

– نماینده سازمان اجرایی مربوطه

– نماینده دفتر بخشی سازمان معاونت

 

مدارک لازم برای اخذ گرید مشاور

– گواهی رتبه قبلی متقاضی (در صورت وجود)

– یک نسخه از آخرین صورت جلسه سهامداران (برای متقاضیان حقوقی)

– تصویر مدارک شناسایی و مدارک تحصیلی متقاضی

– اصل و تصویر مدارک تحصیلی (برای بازدید کارشناس سازمان)

– تصویر کارت پایان خدمت متقاضیانی که در سه سال اخیر فارغ التحصیل شده ­اند.

– مدارک شرکت اعم از روزنامه رسمی کشور، اساسنامه، شرکتنامه و تقاضانامه

– تعهدنامه مبنی بر عدم دخالت کارمندان دولت

– گواهی تامین اجتماعی

– سوابق کاری شرکت­ هایی که اسم شان در گواهی تامین اجتماعی قید شده است. سمت و نوع فعالیت متقاضی در این شرکت­ها نیز باید ذکر شود.

– اظهارنامه مالیاتی شرکت که شامل ترازنامه و جدول سود و زیان است.

– گواهی کارکردها از قبیل صورت حساب بیمه، سند ذیحسابی، جدیدترین صورت وضعیتی که به وسیله کارفرمای اصلی تایید شده و گواهی تایید تکمیل پروژه که در سربرگ کارفرما تایپ شده است.

– آدرس محل اقامت و شماره تماس افراد امتیازآور و سهامدارانی که پنج یا کمتر از پنج درصد سهم دارند. این لیست باید در سربرگ دارای تاریخ و آدرس تایپ شود.

 

جهت دریافت مشاوره در زمینه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری و مشاور با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲ (۵ خط)

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

 

 

 

4 دیدگاه ها

  1. ناشناس گفت:

    سلام. ما در حال حاضر رتبه مشاور توزیع نیرو داریم در پایه سه اگر بخواهیم برای اخذ رتبه ۲ اقدام کنیم چقدر زمان میبرد برای گرفتن رتبه؟

    • narin_rng گفت:

      برای ارتقا دادن پایه در رتبه مشاور ابتدا باید امتیاز کسب شده از قراردادهای کاری شرکت شما چک شود و همچنین نیاز به اضافه کردن پرسنل امتیاز آور هم دارید. در صورتی که شرایط ارتقا رتبه و داشته باشین از زمان تکمیل پرونده زمانی بین 6 تا 7 ماه مورد نیاز است.

  2. […] در ادامه بخوانیم: مدارک و شرایط اخذ رتبه مشاور […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها