مخاطرات عدم ثبت شرکت

مخاطرات عدم ثبت شرکت

تهدیدات پیش رو برای عدم ثبت شرکت

مراحل پیچیده ثبت شرکت باعث شده تا افرادی که به دنبال راه اندازی کسب و کار خود هستند، شرکت خود را ثبت نکنند. اما ثبت شرکت مزایایی برای شرکت ها دارد. برای ثبت شرکت باید مدارک و شرایطی فراهم کرد. یکی از موارد مجوز فعالیت شرکت است. در برخی موضوعات فعالیت شرکت، قبل از ثبت شرکت باید مجوز دریافت کرد. امروزه شرکت های بدون مجوز هم وجود دارد. این شرکت ها به ثبت نرسیده اند یا مجوز آنها منقضی شده است. در ادامه در خصوص شرکت بدون مجوز و مخاطرات عدم ثبت شرکت می پردازیم.

 

مخاطرات عدم ثبت شرکت

برخی از شرکت ها بدون مجوز و غیر قانونی فعالیت می کنند.

 

به طور کلی موضوعات فعالیت برای ثبت شرکت به سه گروه تقسیم می شود:
۱-موضوعاتی که به کلی غیر قابل ثبت و فعالیت هستند.
۲-موضوعاتی که قبل از ثبت نیاز به اخذ مجوز دارند.
۳-موضوعاتی که بدون نیاز به دریافت مجوز از سازمان ها و ارگان ها به ثبت می رسند.

 

 

شرکت بدون مجوز

با ثبت شرکت، شرکت در چارچوب قوانین و مقررات فعالیت می کند. موضوع فعالیت شرکت هابرخی از شرکت ها بدون مجوز فعالیت می کنند هم با توجه به موضوع آنها باید قبل از ثبت مجوز دریافت کند. با توجه به موضوع فعالیت شرکت می توان بدون مجوز فعالیت کند. موضوعاتی که نیاز به دریافت مجوز دارند، ۲۳ مورد کلی هستند. هر یک از این ۲۳ مورد، شامل چند موضوع مرتبط است. در مرحله اول برای ثبت شرکت باید به نوع فعالیت توجه کرد. اگر موضوع شرکت مرتبز به این ۲۳ مورد باشد باید مجوز اخذ کرد.

افراد با مواجه با پیچیدگی های ثبت شرکت، فعالیت بدون مجوز را ترجیح می دهند. که عواقب مخربی برای شرکت بدون مجوز وجود دارد.

 

 

مخاطرات عدم ثبت شرکت

برخی از شرکت ها بدون مجوز فعالیت می کنند که غیر قانونی است. در این شرایط آنها تحت تعقیب قانونی و قضایی قرار می گیرند. طبق ماده ۱۶ قانون آیین دادرسی کیفری، ضابطین دادگستری موظفند، شرکتی را که بدون مجوز فعالیت کند را مورد پیگیری قانونی قرار دهند. همچنین موظفند به محض اطلاع از فعالیت این شرکت ها، مراتب را به مقام ذیصلاح قضایی اعلام کنند.

از جمله مزایایی که شرکت علاوه بر تهدیدات قانونی، برای شرکت بدون مجوز از آنها هم محروم می شود عبارتند از:

*افزایش اعتبار و اطمینان بیشتر مشتریان

*رسمی شدن اسناد شرکت

*برقراری ارتباز بیشتر و موثرتر

 

 

مجوز منقضی شده

مجوز ها دارای اعتبار هستند. برخی از این مجوزها اعتبار دایمی دارند. درصورت دایمی بودن مجوز لزومی به تمدید نیست. در صورتی که مجوز اعتباری باشد، باید در زمان مقرر مجوز را تمدید کرد. در غیر اینصورت فعالیت شرکت غیر قانونی بوده و پیگرد دارد. روند کاری آنها به عنوان شرکت متوقف خواهد شد و همین موضوع محدودیت های زیادی را برای مدیران به همراه خواهد داشت. همچنین اگر شرکت تا سه ماه بعد از ابلاغ اخطاریه مربوط به تمدید ثبت به فعالیت خود ادامه دهد، اقدامات لازم برای جلوگیری از ادامه کار شرکت مورد نظر انجام خواهد شد.

 

 

جریمه های عدم ثبت شرکت

ثبت نکردن شرکت چه جریمه هایی را به همراه دارد؟

طبق ماده ۱۹۸ قانون تجارت شرکت هایی که بدون ثبت فعالیت دارند، ممنوع الکار خواهند شد. همچنین تمامی شرکا یا مدیران رسمی شرکت نیز باید طبق قوانین مجازات شوند. در چنین شرایطی هیچ کدام از سرمایه گذاران یا شرکا نمی توانند تقصیر را به گردن دیگری (مانند اشخاص ثالث) بیاندازند و هر شخص بنا به رتبه یا مرتبه خود در شرکت باید جریمه شود.

در این قوانین غرامت این نیز برای افراد متقلب در نظر گرفته شده است که در صورت عدم ثبت شرکت ملزم به پرداخت آن خواهید بود. همچنین کلیه فعالیت های انجام شده در شرکتی که آن را ثبت نشده جنبه رسمی ندارد و هرگونه رخداد یا تخلف خلاف قانون، بر عهده مدیران شرکت خواهد بود.

 

 

محدودیت های عدم ثبت شرکت

عدم ثبت شرکت چه محدودیت هایی را به همراه دارد؟

*عدم امکان شرکت در مزایدات و مناقصات که می توانند سود مناسبی را برای شرکت به همراه داشته باشد.

*عدم استفاده از تسهیلات، کمک های مالی و…

*امکان همکاری با موسسات و ادارات مختلف را در طی قراردادهای معتبر ندارند.

*شرکت های ثبت نشده معمولاً از رسمیت پایین تری برخوردارند. در نتیجه امکان انجام فعالیت حرفه ای در زمینه کاری مورد نظر برای آنها وجود ندارد.

*در طولانی مدت مشکلات قضایی و حقوقی زیادی پیش روی مدیران قرار می گیرد، که روند پیشرفت را برای آنها بسیار کند و حتی غیر ممکن می کند.

 

 

 

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها