شرایط دریافت رتبه ۵ ابنیه

رتبه 5 ابینه

افراد حقیقی یا حقوقی که در یکی از زمینه های مرتبط با ساخت ابنیه و ساختمان های عمومی فعالیت دارند و موفق به اخذ گواهی صلاحیت پیمانکاری در رشته ابنیه شده اند، پیمانکار ابنیه و ساختمان نامیده می شوند. منظور از زمینه های مربوط به ساخت ساختمان ها و ابنیه ها، فعالیت هایی نظیر ساخت بناهای فلزی، آجری، چوبی، سنگی، سازه های ساختمانی، اجرای پیاده روها، محوطه های عمومی و… است. بنابراین اگر اشخاص حقیقی یا حقوقی در زمینه های مذکور فعالیت می کنند و دارای گواهی صلاحیت پیمانکاری یا رتبه هستند، از نظر قانون، پیمانکار ابنیه تلقی شده و از حقوق مربوطه برخوردار خواهند بود.

شرایط دریافت رتبه 5 ابنیه

 

به عنوان مثال پیمانکاران ابنیه و ساختمان اجازه شرکت در مناقصه های بزرگ مربوط به اجرای یک بنای دولتی یا خصوصی را دارند. اگر شما می خواهید در رشته ابنیه و ساختمان فعالیت کنید، ابتدا باید برای اخذ رتبه درخواست دهید. طبق قانون، پیمانکاران ابنیه برحسب توان فنی، امکانات و قراردادها رتبه بندی می شوند.
رتبه پیمانکاران ابنیه از ۱ تا ۵ متغیر است. هرچه سطح کمی و کیفی شرکت بهتر، قاعدتاً رتبه بهتری نیز کسب خواهد کرد. بهترین و کمترین رتبه ای که به پیمانکار ابنیه نسبت تعلق می گیرد، به ترتیب ۱ و ۵ است. بنابراین شما به عنوان یک تازه­ کار حداقل باید شرایط اخذ رتبه ۵ ابنیه را داشته باشید تا بتوانید برای اخذ رتبه تقاضا دهید.

 

شرایط و مدارک اخذ رتبه ۵ ابنیه

اخذ رتبه پیمانکاری ابنیه باعث می شود که پیمانکار صلاحیت قانونی پیدا کند و اجازه شرکت در مناقصه ها را داشته باشد. بنابراین پیمانکارانی که در رشته ابنیه و ساختمان فعالیت می کنند، ابتدا باید حداقل هایی را فراهم کند تا حداقل رتبه پیمانکاری را دریافت کنند.

 

شرایط اخذ رتبه ۵ ابنیه عبارتند از:

*شرکت با موضوع فعالیت ابنیه و ساختمان بطور قانونی به ثبت رسیده باشد.
*در پرونده شرکت هیچ سوء سابقه حرفه ای مشاهده نشود.
*مدرک تحصیلی مدیرعامل و حداقل دو سوم اعضای هیئت مدیره کمتر از لیسانس نباشد.
*دو نفر از اعضای امتیازآور شرکت باید فارغ التحصیل یکی از رشته های مهندسی در عمران باشد. یک نفر از آنها حداقل ۷ سال سابقه بیمه داشته باشد. نفر دوم سابقه بیمه نداشته باشد یا اینکه هر دو نفر دارای حداقل ۳ سال سابقه بیمه باشند.
* اگر شرکت پیمانکاری ابنیه و ساختمان فعالیت می کند، شرایط اخذ رتبه ۵ ابنیه را برآورده کند می تواند برای اخذ رتبه اقدام کند. مرجع صدور رتبه ۵ برای شرکت های پیمانکار، استانداری ها و معاونت فنی و عمرانی است. برای اخذ رتبه ۵ ابنیه باید از طریق استانداری ها و معاونت فنی و عمرانی اقدام کرد. در بخش بعدی مقاله با روند انجام این کار آشنا خواهید شد.

 

روند اخذ رتبه ۵ ابنیه

همانطور که بیان شد اگر پیمانکاری دارای شرایط اخذ رتبه ۵ ابنیه باشد، باید درخواست خود مبنی بر صدور رتبه ۵ را به استانداری محل ثبت شرکت ارائه دهد. روند انجام این امر بدین صورت است که ابتدا باید در سایت ساجات  ثبت نام کرد. سپس اطلاعات ثبتی شرکت، آدرس دقیق شرکت و مشخصات اعضای امتیازآور شرکت را ثبت کرد. فایل های مربوط به اسناد و مدارک شرکت، اسناد مربوط به قراردادهای شرکت و مدارک شناسایی اعضای امتیازآور شرکت به همراه مدارک تحصیلی و سوابق بیمه آنها را در سایت بارگذاری نمود. بعد از بررسی اولیه اطلاعات و اسناد توسط کارشناسان ساجات باید به استانداری و معاونت فنی و عمرانی مراجعه کرد تا بقیه مراحل اخذ رتبه را حضوری پیگیری نمود. اگر هیچ نقصی در مدارک ارائه شده نباشد، پیمانکار موفق به دریافت رتبه خواهد شد.

 

تمدید رتبه پیمانکاری در رشته ابنیه

پیمانکارانی که دارای شرایط اخذ رتبه ۵ ابنیه هستند می توانند از طریق ذکرشده برای دریافت رتبه اقدام کنند. اعتبار گواهی رتبه ای که برای پیمانکاران صادر می شود معمولاً به صورت ۴ ساله است. بعد از اتمام اعتبار گواهی، پیمانکار می تواند برای تمدید آن اقدام کند. البته در صورتی که نوع شرکت و اکثریت اعضای امتیازآور شرکت تغییر نکرده باشند و شرکت در سال اخیر راکد نبوده باشد. تحت این شرایط، رتبه ابنیه تا دو مرتبه قابل تمدید است. اما بعد از دو مرتبه تمدید رتبه، پیمانکار باید از ابتدا برای اخذ رتبه اقدام کند. لازم به ذکر است که در این مدت اگر منابع فنی و مالی شرکت پیشرفت کرده باشند، پیمانکار می تواند برای ارتقای رتبه تقاضا دهد.


 

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

 

 

2 دیدگاه ها

  1. Rockwear گفت:

    Great content! Keep up the good work!

  2. ناشناس گفت:

    واقعا عالی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها