تفاوت برند و علامت تجاری و نام تجاری

تفاوت برند، علامت تجاری و نام تجاری
تفاوت برند و علامت تجاری

تفاوت برند، علامت تجاری و نام تجاری

 

کلمه ی برند را در طول روز بسیار می شنویم. بارها این پیشنهاد را شنیده‌ایم که از برند خاص خرید کنید، چون کیفیت بالایی دارد. اما فرق برند با نام تجاری و علامت تجاری چیست؟ در قوانین حقوقی ایران، کلمه‌ای تحت عنوان برند وجود ندارد. برند یک اصطلاح رایج بین اهل بازار و مردم است. در قوانین علامت و نام تجاری درمادۀ 30 قانون، درباره «ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری» گفته است:

علامت‌، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:

‎‎‎الف – علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

‎‎‎ب – علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود. این نشان باید مبدأ، خصوصیات یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب علامت را متمایز سازد.

‎‎‎ج – نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

در عرف تجارت، بازاریابی و گاهی حتی در نوشته­‌های حقوقی، نام تجاری و علامت تجاری به عنوان کلمات مترادف استفاده می‌شوند. اما از نظر حقوقی با هم تفاوت دارند. حال تفاوت برند و علامت تجاری و نام تجاری را از نظر قانون بررسی می کنیم.

 

علامت تجاری

هر نشانه‌ای مثل حروف، اعداد، کلمات، تصویر، ترسیمات، نقوش یا ترکیبی از همۀ گزینه‌ها علامتی تجاری است. این علامت با هدف متمایزکردن محصولات و خدمات شخص، با محصولات و خدمات سایر رقبا طراحی می‌شود. از این جهت اهمیت بسیار زیادی در ادامۀ فعالیت خواهد داشت. به زبان ساده تر علامتی تجاری وجه مشخصۀ فعالیت است.

یک علامت تجاری در واقع، سمبلی بوده که مشخصات شرکت را نمایان می‌کند و بخشی از هویت شرکت محسوب می‌شود. لوگو نیز به نوعی همان علامت تجاری است. لوگو چهره و منظر هر علامت تجاری است و از جهت شناخت سریع تر به مشتریان، ابزار بسیار با ارزشی محسوب می‌شود.

 

نام تجاری

نام تجاری اسمی است که شامل نام تمامی شرکتهای تجاری و مؤسسات غیرتجاری، نام‌های بازرگانی، نام یک قطعه موسیقی، یک طرح و…  که به نوعی برای معرفی هویت صنفی اشخاص مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال پفک نمکی، یک نام تجاری است که توسط شرکت صنعتی مینو به ثبت رسیده است. نام تجاری در واقع اسم، عبارت یا اصطلاحی است که شخص برای کالا یا خدمات خود انتخاب می‌کند. مدیران شرکت‌ها به درستی می‌دانند که یک نام تجاری مناسب، تا چه حد می‌تواند ارزشمند و سودآور باشد. مشتریان با شنیدن نام آن، سریعا به یاد کالاها یا خدمات آن شخص می‌افتند. برای مثال کوکاکولا یا پپسی، قطعا شما با شنیدن این نام تجاری، فورا یاد نوشابه‌های با کیفیت می‌افتید.

 

برند

مجموعه‌ای از فعالیت‌های یک کسب و کار باعث شکل گیری یک برند می‌شود. بنابراین برند فقط یک اسم نیست. اغلب برند به عنوان مترادف علامت تجاری به کار می رود. در تجارت اصطلاح برند یک مفهومی وسیع تر از علامت تجاری است. علامت تجاری، تنها نشانی از سازمان یا شرکت است. در حالی که برند ماندگاری نام در ذهن و روح مشتری است. تفاوت برند با نام تجاری مثل فرق بین یک چهره جهانی با یک فردی عادی در جامعه است.

یکی از اصول مهم در هر کسب و کاری ایجاد حس اعتماد برای مشتریان است. اگر برند سازی به خوبی در میان مردم صورت گیرد، حس اعتماد و رضایت را به مشتریان القا می‌کند. برند هویت و ویژگی‌های خاص و فراتر از شرکت یا نام کالا دارد. اگر اعتبار نام تجاری خود را با یک برند خوب افزایش دهید، باعث بهتر شناخته شدن محصولات خود در بین مردم می‌شوید. در نتیجه میزان فروش کالا و خدمات افزایش پیدا می‌کند. اگر هم برند به درستی مدیریت شود، دارای ارزش و نفوذ بسیار بالایی است.

خدمات پس از فروش، وعده در مورد کیفیت محصول، بسته بندی، برخورد فروشنده، اپراتور مرکز تماس و تبلیغات، از جمله عوامل مهم در برندسازی هستند. عمده ی مشتریان، خرید از یک برند را به معنای کیفیت بالا، سپردن مسئولیت به تولیدکننده و همچنین نمادی برای ابراز شخصیت می‌دانند.

برای درک بهتر تفاوت نام تجاری و علامت تجاری بهتر است که هدف هر یک را بدانیم. هدف از نام تجاری ارائه راهی آسان برای شناخت بهتر محصولات یک شخص حقیقی یا حقوقی توسط مصرف کنندگان است. در حالی که ثبت علامت تجاری به طور قانونی از نام تجاری شما در برابر سو استفاده دیگران محافظت می‌کند. ثبت برند و علامت تجاری خود را به کارشناسان ثـبت نـارین بسپارید.

 

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

 

 

2 دیدگاه ها

  1. Wir Ƅieten in Deutschland, Österreich und der Schweіz absolut alle Füһrerscheinklassen an, von Zweіrädern der Klasse A bis zu Unterkategorien der Klasѕe D
    für Personenkraftwagen, einschließlіch der Unterkategցօrien B und C für Light Vehicles und
    Trucks. Weitеre Informationen ᴢu Führerschеinklaѕsen finden Sie unter.Führerschein kaufen ohne prüfung https://xn--fhrerschein-anschluss-8hc.com/

  2. محسنی گفت:

    مرسی از مطالب خوبی که به اشتراک گذاشتین. کاملا موافق هستم به نظرم علامت تجاری خیلی تاثیر مثبتی در هویت کسب و کارتون داره. هرچقدر علامت یا لوگوی تجاری حرفه‌ای تری داشته باشین اعتماد بین مشتری بیشتر میشه. من به تازگی برای شرکتم که تاسیسات فنی ساختمان هست از یک لوگو استفاده کردم واقعا توی 6 ماه تاثیر چشمگیری داشته. برای طراحی لوگو هم از ثبت نارین میتونید کمک بگیرید قیمت و کیفیت نسبتا خوبی نسبت به جاهای دیگه داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها