انحلال شرکت با مسئولیت محدود

انحلال شرکت با مسئولیت محدود

گاهی بعد از ثبت شرکت ممکن است به هر دلیلی مثل مشکلات بین شرکاء یا ورشکستگی اعضای شرکت تصمیم به انحلال شرکت بگیرند،در این مطلب به دلایل مختلف برای انحلال شرکت پرداخته و مدارک مورد نیاز آن را بیان میکنیم.

الف) دلایل مختلف عام انحلال شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود مانند هر شرکت دیگری در موارد زیر منحل می‌شود:

۱- چنانچه هدفی که شرکت به سمت آن تاسیس شده محقق نشده باشد و یا غیر ممکن بودن دسترسی به آن و جود داشته باشد.
۲-انقضاء مدت به این معنا است که محدودیت زمانی برای فعالیت های شرکت وجود دارد و این زمان سپری شود.شرکاء عملی به سوی تمدید آن انجام نداده باشند.
۳- تصمیمات تمام شرکاء: آنجا که قرارداد تشکیل شده شرکت از طریق تمام شرکا منعقد شده است،بدین جهت خودشان می توانند با توافق همه شرکا از این قرارداد صرف نظر کنند.
۴-منتفی شدن تعداد شرکا، در صورت از میان رفتن شرکاء و فقط باقی ماندن یک شریک، شرکت منحل خواهد شد.
۵-درصورت ورشکستگی، ورشکستگی به معنی عدم توانایی شرکت در پرداخت وجوهی است که برعهده شرکت می باشد. گفتنی است که شرکت پس از ورشکستگی هیچ دخالتی در اداره امور شرکت نخواهد داشت و منحا خواهد شد.

انحلال شرکت

ب) دلایل خاص انحلال شرکت

در بند‌های «ب» ، «ج» و «د» قانون تجارت، ماده ۱۱۴ موارد مختص به انحلال شرکت با مسئولیت محدود شرح داده است. که شامل موارد زیر می باشد:

۱-در صورت تصمیم عده‌ای از شرکا که مقدار بهره آنها بیشتر از نصف سرمایه شرکت باشد.(بند ب م ۱۱۴ ق. ت)این اکثریت، یک اکثریت سرمایه‌ای می باشد. بدین جهت اگر فقط حتی دو نفر از بیست نفر شرکا بیش از ۵۰% سرمایه شرکت را داشته باشند،هر زمان که بخواهند میتوانند شرکت را به استناد این بند منحل کنند.
این بند جنبه الزام آور دارد و تحت هیچ شرایطی نمی توان اکثریت سرمایه‌ای را تغییر داد. مثلا نمیتوان اکثریت را ۸۰% یا ۲۰% قرار داد.
لازم به ذکر است که این بند امکان دارد سبب سو استفاده بعضی شرکا که دارای اکثریت سرمایه‌اند و باعث از بین رفتن حقوق سایرین شرکا شود. چون آنها میتوانند با تهدید سایرین شرکا به حل شدن، نظرات و تصمیمات خود را در شرکت اعمال کنند.
۲-هنگامی که به واسطه ضررهای وارد شده به شرکت، نیمی از سرمایه شرکت از بین برود و یک نفر از شرکا تقاضای انحلال کند و دادگاه نیز دلیل های او را موجه بداند. شرکای دیگر نیز نخواهند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق دارد بپردازند و او را از شرکت اخراج کنند.

نکات قابل اهمیت در رابطه با این بند:

الف. انحلال شرکت واگذار شده به این است که یکی از شرکا از دادگاه تقاضای انحلال بنماید.
ب. درخواست داشتن انحلال از دادگاه فقط در صورت ایجاد ضرری است که نیمی از سرمایه شرکت را از بین ببرد.
ت. حکم انحلال شرکت زمانی توسط دادگاه صادر می‌شود که سایرین شرکا حاضر نباشند سهم شریک متقاضی انحلال در شرکت را بپردازند. این متن نشان می‌دهد که شریک متقاضی انحلال باید ثابت کند که رفع شده ضرر شخصی وی بدون انحلال میسر نیست پس هر زمان شرکا سهم او را بتوانند پرداخت کنند دلیلی برای انحلال وجود ندارد.

۳- به موجب بند د ماده ۱۱۴ قانون تجارت زمانی که یکی از شرکا فوت شود و به موجب اساسنامه شرکت، فوت شریک موجب انحلال شرکت باشد، آن شرکت منحل خواهد شد.
علل وجود این بند، وجود جنبه شخصی بودن شرکت با مسئولیت محدود می باشد به این مفهوم که در این شرکت تا حدی شخصیت شریک مهم است.

به این مدارک برای ثبت انحلال این شرکت نیار خواهید داشت:

۱- اصل صورت جلسه انحلال شرکت
۲- آگهی های شرکت که در آخرین روزنامه رسمی منتشر می شود.
۳- فتوکپی شناسنامه مدیر تصفیه که باید خارج از شرکاء انتخاب شده باشد
۴- ارائه سند ثبت دایر شده بر ارسال دعوت نامه برای شرکاء در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده با اکثریت شرکاء صورت گرفته باشد.

مطالب مرتبط:

انحلال شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت – سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

2 دیدگاه ها

  1. احمدی گفت:

    مدت زمان انحلال چقدر می باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها