افزایش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

افزایش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

افزایش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

در این مقاله به بررسی افزایش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود می پردازیم. سرمایه شرکت با مسئولیت محدود به صورت سهم الشرکه نقدی و غیر نقدی نام گذاری می شود. سهم الشرکه نقدی باید کامل پرداخت شود. سهم الشرکه غیر نقدی یا همان سرمایه غیر نقدی تقویم و پس از ارزیابی و تایید کارشناس رسمی دادگستری به شرکت داده می شود. این سهم را نمی توان به شکل اوراق تجارتی قابل انتقال چه با نام و چه بی نام درآورد. همچنین سهم الشرکه فقط با رضایت عده ای از شرکا به غیر منتقل می شود.

 

افزایش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

افزایش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

 

افزایش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

تغییر و افزایش سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود باید در اساسنامه بیان شود. برای انجام این تغییرات باید سهام دارانی که حداقل سه چهارم سرمایه را دارا هستند، در جلسه حضور داشته باشند. طبق قانون ۱۱۱ قانون تجارت برای تغییر در سرمایه یا افزایش سرمایه باید اکثریت عددی و اکثریت سرمایه ای در جلسه حاضر باشند. برای افزایش سرمایه نیازی به مستندات پرداختی نیست. توافق شرکا و پرداخت سرمایه کافی است. مالیات افزایش سرمایه باید مثل تشکیل مجمع عمومی فوق العاده تنظیم و ثبت صورتجلسه شود. باید روش افزایش سرمایه را هم مشخص کرد.

 

 

مراحل افزایش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

برای افزایش سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود نیازی به واریز سرمایه به بانک و دریافت گواهی بانکی نیست. بعد از تصویب صورتجلسه واریز سرمایه و تایید مدیر عامل مبنی بر واریز به حساب شرکت، افزایش سرمایه انجام می شود. تشکیل مجامع و تشریفات ثبت صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت مسئولیت محدود بر اساس مراحل زیر انجام می شود:

 

 

تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده

افزایش سرمایه و تصمیم گیری این مورد در مجمع فوق العاده انجام می شود. در صورت حضور کلیه شرکا در شرکت، جلسه در تاریخ مقرر تشکیل شده و نیازی به انتشار آگهی نیست. اگر کلیه شرکا در شرکت حضور نداشته باشند، برای دعوت از آنها آگهی دعوت در روزنامه کثیرالانتشار شرکت منتشر می شود. برای تشکیل این جلسه باید سه چهارم سرمایه داران حضور داشته باشند. سه دوم حاضرین هم باید رای مثبت به این تصمیم دهند تا نهایی شود.

 

نکته: زمانی می‌توانید برای افزایش سرمایه شرکت اقدام کنید که حتما تمام سرمایه اولیه شرکت را پرداخت کرده باشید.

 

 

تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه

سه دوم حاضرین در جلسه مجمع عمومی باید با افزایش سرمایه موافقت کنند و صورتجلسه ای با همین عنوان تنظیم کنند تا به تصویب برسد. پس از رای‌گیری، منشی جلسه باید متن صورتجلسه را تنظیم و برای اعضا جلسه قرائت کند. این صورتجلسه باید به امضای حاضرین جلسه برسد. در این صورتجلسه جدول اسامی شرکا و میزان سهم الشرکه آنها قبل و بعد از افزایش سرمایه درج خواهد شد.

 

 

ثبت صورتجلسه افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت ها

نحوه ثبت صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت مسئولیت محدود در اداره ثبت شرکت‌ها به ترتیب زیر است:

۱-دریافت رسید بعد از ثبت اطلاعات صورتجلسه امضا شده در سایت اداره ثبت شرکت ها

۲-قراردادن صورتجلسه به همراه سایر مدارک در پوشه تغییرات، و تکمیل اطلاعات روی آن

۳-گذاشتن پوشه در داخل پاکت پستی

۴-چسباندن رسید اینترنتی بارکد دار روی پاکت

نکته: در صورتی که چند صورتجلسه را همزمان پست می‌کنید، سامانه برای هر صورتجلسه یک رسید جداگانه می‌دهد که باید آنها را به ترتیب ساعت و تاریخ روی پاکت چسباند.

 

 

صدور آگهی افزایش سرمایه در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار

افزایش سرمایه پس از تصویب باید در روزنامه کثیر الانتشار شرکت منتشر شود تا جنبه قانونی داشته باشد.

 

 

انواع افزایش سرمایه در شرکت های با مسئولیت محدود

از طریق ورود شریک جدید

شخصی که می خواهد به لیست شرکا اضافه شود، با رضایت بقیه شرکا اقدام به ورود سرمایه نقدی یا غیرنقدی می کند. بعد از ورود شریک با افزایش سرمایه و تایید اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری سرمایه شرکت افزایش پیدا می کند. مدیریت باید با شریک جدید قراردادی رسمی و یا سندی رسمی تنظیم و امضا کند. این مساله باید در قالب صورتجلسه تغییرات به تصویب برسد.

 

از طریق افزایش سهم الشرکه

در این نوع افزایش، شرکاء بعد از بحث و بررسی به صورت جزئی یا کلی اقدام به افزایش سرمایه می کنند. با توجه به بودجه هر یک از شرکا می توانند اقدام به افزایش سرمایه نقدی و غیرنقدی کنند. بعد از تصویب میزان افزایش سرمایه و تنظیم صوتجلسات افزایش سرمایه و ارسال برای اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری سرمایه شرکت افزایش پیدا می کند. تمام سرمایه به صورت نقدی پرداخت خواهد شد.

 

 

مدارک افزایش سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود

برای افزایش سرمایه در شرکت مسئولیت محدود باید مدارک زیر را ارائه کنید:

*اصل صورتجلسه مجمع که به امضاء کلیه شرکاء رسیده

*ارائه لیست شرکاء قبل و بعد از افزایش سرمایه

* ارائه مدارک هویتی اشخاص جدید الورود.

*در صورتیکه جلسه با حضور اکثریت شرکاء تشکیل شود ارائه اصل آگهی دعوت مطابق اساسنامه شرکت و با رعایت موارد قانون تجارت الزامی است.

*اگر محل افزایش سرمایه غیرنقدی باشد، ارائه تقویم سرمایه غیر نقدی تقویم شده و تائید شده کارشناس رسمی دادگستری الزامی است. در صورتی که نقدی باشد نامه بانک مورد نیاز است.

*در صورت لزوم ارائه مجوز از مراجع ذیصلاح.

*آگهی دعوت روزنامه کثیر الانتشار (در صورتی که آگهی منتشر شده باشد.)

*نامه نمایندگی اشخاص حقوقی جهت حضور در مجامع (در صورتی‌که شخص حقوقی باشد.)

*اصل مجوز صادره از مراجع ذیربط با عنوان اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری مرتبط در صورتی‌که با توجه به موضوع فعالیت، اساسنامه و با سابقه قبلی نیاز به مجوز داشته باشد.

*ارائه اصل یا برابر با اصل وکالتنامه قانونی وکلا (در صورتی که یکی از اشخاص وکیل داشته باشد.)

 

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها