گواهینامه صلاحیت ایمنی چیست؟

صلاحیت ایمنی

صلاحیت ایمنی

 

 

صلاحیت ایمنیصلاحیت ایمنی

 

 

گواهینامه صلاحیت ایمنی HSE چیست؟

آنچه نیاز است درباره گواهینامه صلاحیت ایمنی HSE بدانید ما در این مقاله به شما توضیح می دهیم. HSE مخفف Health, Safety & Environment Management System به معنی سیستم مدیریت بهداشت ایمنی و محیط زیست است. سازمان ها و ارگان های مختلف در جهت حفاظت از محیط زیست و بکارگیری اصول و قوانین ایمنی در هنگام کار اصول و سیستم های مدیریتی مشخصی در زمینه فعالیت خود تعیین کرده اند که این سیستم را مدیریت HSE می نامند.

چنانچه این شرکت ها سیستم ها را پیاده سازی و اصول را رعایت کنند، گواهی HSE (گواهی صلاحیت پیمانکاری) دریافت می کنند. این گواهی نامه شامل شرکت هایی است که سازمان HSE موضوع فعالیت مربوط به آنها را تعریف کرده است. گواهی نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری جزو مدارک مهم شرکت ها جهت مناقصه است. بنابراین تمامی کافرمایان حوزه فعالیت پیمانکاری درگیر روند اخذ گواهینامه تایید صلاحیت HSE اداره کار هستند.

متقاضیان اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری باید مدارکی را در سایت درج و پرونده را تشکیل دهند. سپس بازرس تعیین می شود. پس از بازرسی گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران توسط وزارت تعاون کارورفاه اجتماعی صادر می شود. شرکت های پیمانکاری در صورتی واجد شرایط اخذ HSE هستند که قبل از آن گواهی نامه تایید صلاحیت وزارت کار و امور اجتماعی یا گواهینامه رتبه بندی (گرید پیمانکاری) سازمان برنامه و بودجه را دریافت کنند.

 
 

الزامات پیمانکاران جهت دریافت صلاحیت ایمنی HSE

شرکت های پیمانکاری در دو صورت واجد شرایط اخذ HSE هستند:

۱- دریافت گواهینامه ی تایید صلاحیت یا رتبه برنامه بودجه

۲- گواهی نامه (رتبه) وزارت کار و امور اجتماعی

گواهینامه صلاحیت ایمنی HSE از دو راه مختلف میتوان اخذ کرد. (کانون انجمن های صنفی کارفرمایی ایران یا کانون انجمن های صنعتی کارگری مسئولین حفاظت فنی ایمنی بهداشت کار)  که هیچ یک از اینها الویت و مزیتی نسبت به دیگری ندارد. فقط از طریق یکی از آنها باید اقدام کرد. اگر از دو سیستم برای دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری اقدام کنید، پرونده حذف شده و از ابتدا دوباره باید اقدام کنید.

مجموعه ای که دارای گواهینامه HSE است، یعنی کلیه موارد ایمنی و بهداشت شغلی کارمندان، کارکنان و موارد الزامی مربوط به محیط زیست را رعایت می کند. برای ثبت نام و اخذ گواهی HSE که مختص پیمانکاران است باید به سایت وزارت کار و امور اجتماعی مراجعه کرد. این گواهی صرفا در ارتباط با ایمنی کار و ایمنی عملیات پیمانکاری و حوادث کاری در محیط کاری است. درخواست کنندگان دیگر در صورتی که واجد شرایط اخذ HSE باشند با مراجعه به شرکت های گواهی کننده که اصطلاحاً به آن CB گویند، گواهی HSE را دریافت می کنند.

 

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ گواهینامه تایید صلاحیت HSE

برای اخذ گواهینامه تایید صلاحیت HSE در ابتدا به صورت آنلاین در سامانه تشکیل پرونده در دو مرحله انجام می شود. در صورت تایید مدارک توسط کارشناسان پرونده به صورت فیزیکی به کانون انجمن های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار استان تسلیم می شود. این موارد شامل:

۱- مدارک ثبتی شرکت (اساسنامه، اظهارنامه، تقاضانامه، شرکت نامه، آگهی تاسیس، آخرین تغییرات)

۲- مدارک تحصیلی و شناسایی اعضای هیئت مدیره، مسئول ایمنی و کارگران

۳- اجاره نامه یا سند مالکیت دفتر مرکزی

۴- قرارداد های جاری و لیست قراردادهای قبل

۵-لیست بیمه

 

 

نکات

*تمامی اعضای هیئات مدیره و همه ی کارگران باید در کلاس های آموزشی شرکت کنند. در صورتی که کارگران و اعضا را جهت گذراندن دوره ها و کلاس ها معرفی نکنند، مسئولیت این کار به عهده ی کارفرما است.

*گواهینامه صادر شده HSE به نام شرکت و مدیرعامل است. در صورتی که گواهی دوره های آموزشی و کلاس ها به نام اشخاص شرکت کننده در کلاس ها می باشد.

*در صورتی که مسئول ایمنی به اشتباه معرفی شده باشد برای معرفی فرد جدید جهت گذراندن دوره ها و کلاس ها باید این درخواست به صورت کتبی به انجمن ارائه شود.

*تمامی بندهای درج شده در فرم های تقاضانامه و ثبت نام اینترنتی باید به صورت یکسان درج و تکمیل شوند.

 

 

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها