همه چیز درباره ثبت شرکت

همه چیز درباره ثبت شرکت

همه چیز درباره ثبت شرکت

 

در این مقاله می‌خواهیم همه چیز درباه ثبت شرکت را توضیح دهیم، با ما همراه باشید.

درباره ثبت شرکت باید بگوییم، اگر بخواهید فعالیت تجاری و یا غیر تجاری منظمی را آغاز کنید بهتر است با ثبت شرکت شروع کنید.

ثبت شرکت اولین قدم در جهت رسمیت بخشیدن به کسب و کار شماست. تاسیس یک شخصیت حقوقی علاوه بر وجهه رسمی، مزایای بسیاری نیز دارد.

از دید حقوقی معنی شرکت را می‌توان به توافق اشخاص (۲ نفر یا بیشتر) جهت یک همکاری اقتصادی تعریف کرد که با هم مجموعه‌ای دارای شخصیت را تشکیل می دهند. فعالیت اقتصادی و بازرگانی تحت عنوان یک شخصیت حقوقی، وجه قانونی خواهد داشت و از طرفی یک شرکت حقوقی شامل تعدادی شریک است که در صورت زیان هر فرد به نسبت سهام خود در این زیان شریک خواهد بود.

برای بهره‌مند شدن از مزایایی نظیر استفاده از تسهیلات بانکی، شرکت در مناقصات و مزایدات سازمان‌ها و مراجع رسمی و شرکت‌های بزرگ، حضور پر رنگ در عرصه‌های تجارت بین‌المللی و انجام امور بازرگانی صرفا در قالب شرکت امکان‌پذیر خواهد بود.

این امر علاوه بر تضمین فعالیت در عرصه‌های رسمی و تجاری، اختیارات و مزایای متعددی برای مؤسسین آن بوجود خواهد آورد. خصوصا آنکه، بعد از ثبت شرکت کلیه تعهدات بر عهده شخصیت حقوقی شرکت خواهد بود و درصورت بروز ضرر و زیان، صرفا سهام شرکا در شرکت به طلبکاران تعلق خواهد گرفت و سایر اموال شخصی شرکا در معرض خطر ریسک سرمایه‌گذاری نخواهد بود .

 

بعد از ثبت شرکت چه باید کرد؟

پس از اتمام ثبت شرکت شما مجاز به انجام کلیه فعالیت‌های مندرج در موضوع شرکت خود به طور رسمی هستید. همچنین باید بدانید برخی از اقدامات را باید به صورت اجباری انجام دهید. عدم انجام این اقدامات باعث ایجاد مشکلات و جریمه‌‌های مالی می‌شود.

در خصوص بعضی از اقدامات، قانون امری وجود دارد و در صورت عدم انجام آن، ضمانت‌های اجرایی و مجازات مربوطه اعمال می‌شود همچنین اقداماتی هم وجود دارند که انجام آن‌ها مفید بوده ولی اجباری نیستند. پس این اقدامات به دودسته اجباری و اختیاری تقسیم می‌شود.

 

درباره ثبت شرکت

 

اقدامات ضروری بعد از ثبت شرکت شامل :

اخذ کد اقتصادی

اولین قدم ضروری پس از ثبت شرکت تشکیل پرونده دارایی است.

مطابق قانون مالیات‌های مستقیم هر شرکت پس از تأسیس، ۲ ماه فرصت دارید تا در دارایی منطقه خود تشکیل پرونده دارایی داده و مدارک خود را تسلیم دارایی کنید. در غیر این صورت مشمول جریمه دو برابر حق التمبر عادی می‌شوید.

برای تشکیل پرونده دارایی ابتدا تعیین حوزه شده و حوزه مالیاتی شما مشخص می‌‌شود سپس با مدارک لازم، به حوزه مربوطه مراجعه و تشکیل پرونده دارایی انجام می‌دهید.

 

پلمپ دفاتر تجاری

این دفاتر مخصوص درج حساب‌های مالی شرکت بعد از تأسیس تا پایان سال مالی شرکت است.

درواقع هر شرکت برای هرسال مالی خود که معمولاً از فروردین تا پایان اسفند ماه است، (در اساسنامه شرکت سال مالی قید شده است) این دفتر مالی که شامل یک جلد دفتر روزنامه و یک جلد دفتر کل بوده که باید آن را تهیه کنید.

زمان تهیه این دفاتر یک هفته پس از تأسیس شرکت است و بعد از تأسیس نیز قبل از شروع سال مالی باید این دفاتر اخذ شود.

پس اولین اقدام بعد از ثبت، اخذ پلمپ دفاتر مالی شرکت است که در صورت عدم تهیه آن جریمه مالیاتی خواهید شد.

 

حق الثبت سرمایه در دارایی

وقتی شرکت ثبت می‌شود باید نیم در هزار سرمایه ثبت شده را در مدت دو ماه به دارایی  پرداخت کرده و اگر در این زمان پرداخت نگردد مشمول جریمه می شود.

پرداخت حق التمبر ثبت سرمایه در دارایی هم اجباری هست که شرکت پس از ثبت باید تا دو ماه آنرا پرداخت کند وگرنه جریمه اعمال خواهد شد.

 

درباره ثبت شرکت

 

اقدامات اختیاری بعد از ثبت شرکت شامل :

اخذ رتبه پیمانکاری و مشاور

رتبه بندی شرکت‌ها یک نوع معیار صلاحیت‌گذاری بر اساس استانداردهای تعریف شده است.
به عبارتی دیگر، رتبه بندی شرکت‌ها، بررسی میزان توانایی شرکت (بر اساس نفرات و سوابق آن‌ها، تجربه‌ی کاری و توان مالی) است. مدارک شرکت طبق ضوابط و آیین‌نامه‌هایی که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مصوب می‌شود مورد کارشناسی قرار می‌گیرد.

اشخاص حقوقی برای شرکت در مناقصات دولتی و خصوصی موظف به داشتن رتبه در زمینه فعالیت شرکت هستند. این گواهی از سازمان مدیریت استانی که دفتر مرکزی شرکت در همان استان ثبت شده است، صادر می‌شود.

 

ثبت برند یا علامت تجاری

ثبت برند یکی از کار‌هایی است که انجام آن می‌تواند مزایای فراوانی را برای مجموعه‌های تجاری به همراه داشته باشد. ثبت برند در واقع همان ثبت علامت تجاری است که می‌تواند شامل اسامی، نماد‌ها و سمبل‌های مشخصی باشد. برند‌ها معمولا حاوی مفاهیم و شعارهای تجاری هستند که در واقع نمایان گر نوع فعالیت و هدف شرکت‌ها و مجموعه‌های تجاری هستند تا با حک شدن آن، بر روی محصولات و هر مکان دیگری خود را بیشتر در ذهن مخاطبان و مشتریان جای دهند.

 

اخذ کارت بازرگانی

کارت بازرگانی مجوزی است که برای اشخاص حقیقی (شخصی) و حقوقی (شرکتی) صادر می‌شود. دارنده‌ی این کارت می‌تواند به تجارت در عرصه‌ی واردات و صادرات کالا بپردازد.

ثبت سفارش، ترخیص کالا، واردات از مناطق آزاد، حق‌العمل کاری گمرک و صادرات کالاهای مجاز شامل این نوع تجارت می‌شوند.

 

حال که درباره ثبت شرکت توضیح دادیم بسیاری از سوالات متداول در ثبت شرکت را می‌توانید با مراجعه به 🔗 مشاهده کنید.

ثبت نارین از سال ۸۴ با داشتن کارشناسان با تجربه، راهنمای شما در زمینه امور ثبت شرکت، برند، اخد کارت بازرگانی و رتبه بندی شرکت هاست، برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها