مراحل دریافت کد اقتصادی

مراحل دریافت کد اقتصادی

مراحل دریافت کد اقتصادی

کد اقتصادی، شماره ای دوازده رقمی که بر طبق قانون برای تولیدکنندگان کالا و خدمات وضع شده است. این کد جهت شناسایی شرکت در واحد مالیاتی استفاده می شود. بر این اساس، مطابق قانون مالیاتی تصویب شده، تمامی شرکت های ثبتی ملزم به اخذ کد اقتصادی می باشند. در ادامه مراحل دریافت کد اقتصادی را به اختصار شرح می دهیم.

 

مراحل دریافت کد اقتصادی

مراحل دریافت کد اقتصادی

 

مراحل دریافت کد اقتصادی

بعد از ثبت هر شرکت و یا موسسه ای، صدور آگهی تأسیس آن، باید طی دو ماه در دارایی تشکیل و برای اخذ کد اقتصادی اقدام کنند. هیچ شرکتی بدون اخذ پرونده مالیاتی اجازه دریافت کد اقتصادی را ندارد. به همین دلیل شرکت توان عقد قرارداد را ندارد. از این رو نمی تواند فعالیت خود را هم شروع کند. در نتیجه در پایان سال مالی، نیز نمی تواند، اظهارنامه مالیاتی فعالیت یا عدم فعالیت خود را به دارایی تسلیم کند.

 

 

ضرورت داشتن کد اقتصادی

_ اخذ کارت بازرگانی

_ شرکت در مزایده ها

_ صدور فاکتور.

_ باز کردن حساب در بانک

_ شرکت در مناقصات

_اخذ قرارداد با شرکت ها دولتی

 

 

مزایای اخذ کد اقتصادی

_ کد اقتصادی شماره ای است که به وسیله سازمان امور مالیاتی به فعالان اقتصادی داده می شود و هم چون شماره شناسایی این افراد در سازمان مالیاتی محسوب می شود.

_ به واسطه ی کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی کشور می تواند دفاتر قانونی، صورتحسابها و فاکتورهای صادر شده را راحت تر بررسی کند.

_ از دیگر مزایای کد اقتصادی کسب مجوز برای فعالیت های تجارتی و پرداخت حقوق دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابتها و تلاشهای ناسالم است.

 

 

الزام دریافت کد اقتصادی

_ دریافت کد اقتصادی برای کلیه اشخاص حقوقی که در زمینه ی تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالاها و امور خدماتی فعالیت دارند.

_ تمامی اشخاص حقیقی که در زمینه تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالا و خدمات فعالند. همچنین اشخاص حقیقی باید برای محل فعالیت تجاری خود دارای پروانه ی کسب و کار از مراجع مربوطه باشند. تا شرایط لازم را برای اخذ کد اقتصادی داشته باشند.

مطابق مصوبه اخیر مجلس، طبق ماده ۱۰۵ قانون سازمان مالیاتی کشور، در صورت عدم اخذ و دریافت کد اقتصادی، از معافیت های مالیاتی برخوردار نمی شوند. به موجب این ماده، درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود. پس از وضع زیان های (هزینه ها) حاصل از منابع غیر معاف و کسر مالیات های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد مشمول مالیات حداکثر به نرخ ۲۵ درصد خواهند بود.

 

 

مدارک مورد نیاز

مدارک مورد نیاز برای درخواست کد اقتصادی اشخاص حقیقی

_ درخواست کتبی.

_ سه قطعه عکس ۲*۳ متقاضی.

_ کپی از پروانه کسب.

_ کپی از تمامی صفحات مدارک شناسایی.

_ پرداخت مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال و ارایه فیش پرداختی.

_تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی.

_ کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری.

 

 

مدارک مورد نیاز برای درخواست کد اقتصادی اشخاص حقوقی

_ درخواست کتبی شرکت.

_ روزنامه ی رسمی که آگهی تأسیس شرکت در آن درج شده باشد.

_ فیش پرداختی به مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال.

_ کپی از تمامی صفحات شناسنامه.

_ تنظیم فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی

_کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری.

 

 

مراحل و مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی

_ تکمیل دفترچه در واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی

_ تکمیل فرم ب مربوطه از واحد ثبت و شناسایی اداره دارای

_ اساسنامه و آگهی تأسیس شرکت

_ مدارک شناسایی اعضای هیأت مدیره

_ اظهارات شرکت و پرانه بهره بداری یا مجوز تأسیس

_ سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت

_ پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارایی

مدارک تکمیلی را همراه با فرم اطلاعات هویت اشخاص حقیقی و حقوقی تحویل حوزه مالیاتی می شود. سپس سر ممیزی مالیاتی آنها را بررسی می کند. بعد از تأیید و ثبت در دفتر حوزه، در قبال دریافت مدارک رسیدی را صادر و تحویل می دهند. سپس مدارک به اداره ی نظارت و پیگیری تحویل داده می شود. این اداره آنها را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و اداره شماره اقتصادی ارسال می کند. مسئولان مربوطه بعد ازبررسی مدارک، کد اقتصادی را صادر می کنند.

 

 

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

2 دیدگاه ها

  1. […] ممکن است شرکتی همه فعالیت های ثبتی را انجام دهد ولی کد اقتصادی و پرونده دارایی را دریافت نکنند و یا بعد از مدتی فعالیت […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها