شرایط ثبت برند در سال ۱۴۰۱

شرایط ثبت برند در سال ۱۴۰۱

شاید برای شما هم سؤالاتی مانند مراحل ثبت برند به چه شکل است؟ یا قوانین و مجوزهای اعلام شده ثبت برند در سال ۱۴۰۱ چیست؟ به وجود آمده باشد. در این مقاله می‌خواهیم پاسخ این سؤالات را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم و درباره جدیدترین قوانین و شرایط ثبت برند در سال ۱۴۰۱ و یا همان ثبت علامت تجاری در سال ۱۴۰۱ صحبت کنیم. مطالعه این مقاله می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در روند مراحل ثبت برند شما داشته باشد.

 

 

در اولین قدم قصد داریم به طور کلی تعریف مختصری از ثبت برند و هدف از آن بیان کنیم.

 

 یکی از مهم‌ترین کارها در شروع یک کسب و کار در هر کشوری، ثبت برند و ثبت شرکت است تا در آینده کاری‌تان دچار مشکلات در این حوزه نشوید. هدف از تعریف برند شناسایی و متمایز کردن کالاها یا خدمات یک فروشنده برای جلوگیری از سو استفاده رقبا و همچنین محبوبیت در بین مشتریان است. با این کار حق استفاده انحصاری از علامت تجاری فقط به کسی تعلق می‌گیرد که آن را به ثبت رسانده است. ثبت برند راهی منطقی برای حفظ اعتبار هر کسب و کاری به شمار آید و به عنوان یک پشتوانه شناخته شود. در واقع با ثبت برند شما می‌توانید خود را در مرجعی به ثبت رسانده و تحت حمایت‌های قانونی مشخص در کسب و کار خود قرار بگیرید.

 

شرایط کلی ثبت برند

به صورت کلی شرایط جامعی برای ثبت برند به صورت حقیقی یا حقوقی در نظر گرفته شده است. رعایت کردن کلیه قوانین ثبت برند برای تمامی کسب و کارها که قصد ثبت برند خود را دارند الزامی است. با رعایت کردن تمامی قوانین و شرایط درنظر گرفته شده می‌توانید شانس ثبت برند و همچنین سرعت آن را بالاتر ببرید.

 

مدارک مورد نیاز ثبت برند:

        ۱-مجوزهای فعالیت شرکت مانند: جواز تاسیس و بهره برداری، پروانه تولید، جواز کسب، ساخت قطعات و … که این مدارک با توجه به حوزه فعالیت شرکت متغییر است.

        ۲-طرح گرافیکی برند

        ۳-مدارکی که هویت اشخاص یا نمایندگان (حقیقی یا حقوقی) را مشخص کند شامل: شناسنامه، کارت ملی، آگهی تاسیس و تغییرات در روزنامه رسمی.

        ۴-ارائه کارت بازرگانی (در صورت استفاده از کلمات لاتین و غیر فارسی در برند یا طرح لوگو یا فعالیت در زمینه واردات و صادرات ارائه کارت بازرگانی الزامی است.)

        ۵-ضرورت عضویت در سامانه ثنا

 

مدارک ثبت برند برای اشخاص خارجی:

        ۱-مدارک هویتی با ترجمه رسمی

        ۲-پاسپورت

        ۳-کد فراگیر

        ۴-مجوز های فعالیت

        ۵-ارائه کارت بازرگانی در صورت استفاده از کلمات لاتین و غیر فارسی در برند یا طرح لوگو یا فعالیت در زمینه واردات و صادرات الزامی است.

 

       نکته : دقت داشته باشید برندهایی که فقط فروش اینترنتی دارند نیازمند نماد الکترونیک یا ای نماد بوده و همچنین باید مجوز از اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی ارائه دهند.

 

جدید ترین قوانین و مراحل اعلام شده ثبت برند و یا همان ثبت علامت تجاری در سال ۱۴۰۱

 

– در انتظار پاسخ استعلام از صمت

قانون جدیدی که از فروردین ماه سال ۱۴۰۱ به قوانین سامانه مالکیت معنوی اضافه شده است. مرحله ی استعلام مدرک دال بر فعالیت مربوطه است. باتوجه به این قانون متقاضی باید اطلاعات موجود بر روی مدرک دال بر فعالیت خود طبق راهنمای سامانه وارد کرده و منتظر تایید مدرک دال بر فعالیت باشد تا بتواند وارد مرحله تایید اصالت مدارک شود.

– حذف مرحله تشکیل فیزیکی پرونده و تایید اصالت مدارک در دفاتر اسناد رسمی:

اظهارنامه‌هایی که از تاریخ ۱۴۰۰/۹/۲۴ به بعد ثبت شده اند، متقاضی باید ظرف مدت ۳۰ روز پس از ثبت نهایی اظهارنامه، مدارک اعلام شده را از طریق دفاتر اسناد رسمی تایید کند. این کار به منزله تشکیل پرونده فیزیکی به صورت غیر حضوری است. در صورت عدم انجام این مرحله، پرونده وارد مراحل بررسی کارشناسی نمی‌شود. بنابراین مرحله تشکیل پرونده فیزیکی در مرکز مالکیت معنوی حذف شده است. با توجه به اینکه سوابق، در دفاتر اسناد رسمی ثبت و بایگانی نمی‌شود، باید برای هر اظهارنامه جدید اصل تمام مدارک بارگذاری شود.

 

 

– صدور گواهینامه الکترونیکی

با توجه به حذف فرآیند تشکیل پرونده فیزیکی در سازمان مالکیت معنوی، گواهینامه برند مربوطه به صورت الکترونیکی صادر می‌شود. همچنین امکان دریافت گواهینامه الکترونیکی برای اظهارنامه‌های قدیمی امکان‌پذیر است. منظور از اظهارنامه‌های قدیمی آنهایی هستند که پیش از راه‌اندازی «گواهینامه الکترونیکی» تکمیل شده و به ثبت قطعی رسیده اند.

اگر با مطالعه این مطلب جای ابهامی داشتید و سوالی در زمینه مدارک لازم ثبت برند یا استعلام از قابل ثبت بودن برند خود را دارید می‌توانید با ما تماس بگیرید تا همکاران ما به صورت تخصصی شما را راهنمایی کنند.

1 دیدگاه

  1. […] می‌توان آن‌ها را بصورت گراقیک نشان داد. برای اطلاع از قوانین و شرایط ثبت برند در سال ۱۴۰۱ کلیک […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها