ثبت نرم افزار

ثبت نرم افزار

ثبت نرم افزار و مراحل و شرایط آن

کاربرد بسیار زیاد نرم افزارهای رایانه ای باعث شده شرکت های بزرگ به دنبال ثبت نرم افزارهای جدید باشند. از این رو قابلیت های جدیدی برای انجام کارهای روزانه فراهم شده است. شرکت ها با ثبت نرم افزارهای اختراعی سود خوبی کسب می کنند. طراحی یک نرم افزار کارآمد، که در مدت زمان کوتاهی بین مردم محبوب شود، تقریا کار دشواری است. متخصصان با تلاش و کسب دانش در طول سال ها می توانند به این نتیجه برسند. قانون گذاران هر کشور، حقوقی را به پدیدآورندگان اختصاص داده اند.

 

ثبت نرم افزار

ثبت نرم افزار و مراحل و شرایط آن

 

چه نوع نرم افزارهایی قابلیت ثبت دارند؟

هرچه نوآوری در نرم افزار از نظر فنی بهتر و بیشتر باشد، احتمال ثبت اختراع بیشتر است. به عنوان مثال اگر نرم افزار شما برای انجام وظایفی که شخص می تواند با قلم و کاغذ انجام دهد از یک رایانه عمومی استفاده می کند این احتمال وجود دارد که این نرم افزار قابل ثبت نباشد. با این حال، اگر نرم افزار شما نسبت به سیستم های رایانه ای موجود دارای اثر فنی یا پیشرفت فنی باشد، مثلا ساختارهای جدیدی را در حافظه ایجاد کند یا نوع جدیدی از ساختار پایگاه داده را ایجاد کند و عملکرد کلی رایانه را بهبود ببخشد در این صورت نرم افزار شما می تواند قابل ثبت شدن باشد.

 

 

ثبت نرم افزار در ایران

افراد برای کسب و کار و فعالیت خود نرم افزار طراحی کرده و به مشتریان خود عرضه می کنند. برای مثال برخی تاکسی های اینترنتی، نرم افزارهایی را در تلفن همراه خود دارند که در سریع ترین زمان ممکن، مسافر خود را به مقصد می رسانند.

برای جلوگیری از سواستفاده و تقلب قانون قانون فرآیند ثبت نرم افزار را پیش بینی کرده است. با ثبت نرم افزار به عنوان اختراع در اداره مالکیت معنوی می توان، انواع کلاهبرداری ها و تقلب ها را از نرم افزار خود پیگیری کرد. با داشتن گواهی ثبت اختراع نرم افزار، مالک نرم افزار شناخته شده و از حمایت‌های قانونی بهره‌مند می‌شود.

برای ثبت اختراع باید به اداره مالکیت معنوی مراجعه و مراحل قانونی را طی کرد. بعد از ثبت نرم افزار قانون کپی رایت شامل حال شما هم می گردد. سپس به اداره مالکیت معنوی مراجعه و برای بررسی نرم افزار و ارائه مدارک برای اثبات باید منتظر پاسخ آنها ماند.

دو مرجع در ثبت نرم افزارها دخیل هستند:

الف) وزارت ارشاد (در خصوص کپی‌‌‌‌رایت نرم‌‌افزار) (همراه با اخذ تأییدیه از سازمان فناوری اطلاعات)

ب) مرکز مالکیت معنوی (در خصوص اختراعات نرم‌‌افزاری) (همراه با تأیید سازمان فناوری اطلاعات)

 

 

مراحل ثبت نرم افزار

خیلی وقتها متخصصان رایانه‌ای برای تولید یک نرم‌افزار زمان زیادی صرف می کنند ولی به محض اتمام کار و ارائه آن به بازار، نرم‌افزار توسط شرکت های رقبا کپی می‌شود و مورد بهره‌برداری غیرمجاز قرار می‌گیرد. قابلیت ثبت اختراع نرم افزار به منزله شخصی سازی نرم افزار است. این شخصی سازی باعث می شود که نرم افزار به نام شما ثبت شود. رقبا دیگر نتوانند از آن سواستفاده کنند. در حقیقت قانون کپی رایت در مورد نرم‌افزار شما کاملاً رعایت می شود. بر خلاف تصور عموم که فکر می‌کنند، قانون کپی رایت در ایران اصلا رعایت نمی شود، قانون کپی رایت در ایران تنها در صورت داشتن شاکی خصوصی می باشد.

گواهی ثبت نرم افزار توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود. برای دریافت این گواهی باید مراحلی را طی کنید. این مراحل به صورت اینترنتی و از طریق سایت سرآمد یا همان مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال انجام می‌شود. نحوه ثبت نرم افزار در ایران را در ادامه دنبال کنید:

* ورود به سایت و عضویت در آن

*فرم اطلاعات را تکمیل کرده و گزینه تایید بزنید.

*با اطلاعاتی که در فرم مذکور وارد کرده‌اید، شناسه کاربری و رمز عبور را وارد کرده، وارد سایت شوید.

 

 

صدور مجوز نرم افزار

*با ورود به سایت، چند گزینه نمایش داده می‌شود. «ثبت و صدور مجوز نرم افزار» را انتخاب کنید. صفحه راهنمای ورود اطلاعات برای شما باز می‌شود. هم‌چنین در سمت راست صفحه چند گزینه وجود دارد. به ترتیب باید آنها را انتخاب و اطلاعات و مدارک درخواستی را بارگذاری کنید.

*تکمیل بخش لیست آثار

*در این قسمت از ورود اطلاعات بخش های متفاوتی وجود دارد. ابتدا بخش «مشخصات عمومی»، سپس مشخصات فنی، دست‌اندرکاران حقیقی، دست‌اندرکاران حقوقی، اجزای محتوایی و درنهایت اجزای غیرمحتوایی را تکمیل کنید.

*تکمیل بخش لیست درخواست ها

*درخواستها و مجوزهای مورد نظر را انتخاب و مدارک لازم را بارگذاری کنید.

*از قسمت نوع درخواست، پروانه انتشار را انتخاب کنید. (قبل از ورود به این مرحله یکی از ناشران دیجیتال را انتخاب کنید. سپس با آن‌ها صحبت کرده و نرم افزار خود را به آنان ارائه دهید. هم‌چنین قرارداد نشر اثر خود را نیز با ناشر موردنظر ببندید.) سپس با گزینش ناشر مورد نظر و تکمیل اطلاعات درخواستی تایید و ارسال را انتخاب کنید.

*گواهی ثبت و مجوز تکثیر را از بخش نوع درخواست انتخاب و اطلاعات مربوطه را وارد و گزینه تایید و ارسال را بزنید.

*پس از انجام این مراحل، مراحل اینترنتی ثبت نرم افزار شما به پایان می‌رسد و باید منتظر تایید یا رد سامانه باشید.

 

 

مدارک ثبت نرم افزار

مدارک زیر را برای دریافت گواهی ثبت نرم افزار خود و درخواست مجوزها نیاز است:

—مدارکی که دال بر حق مالکیت اثر باشد.

—چهار نسخه از اصل نرم افزار درقالب چهار لوح فشرده جداگانه

—تاییدیه فنی شورای عالی انفورماتیک

—اصل فیش واریزی یک میلیون ریال به حساب ۵۱۱۰۳۱ خزانه (امکان تخفیف برای محصولات فاخر فرهنگی با معیارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

—یک نسخه از محتوای اثر بر روی لوح فشرده

—تصویر اظهارنامه ثبت شرکت یا موسسه (برای متقاضی حقوقی)

—تصویر کارت ملی (برای متقاضی حقیقی)

 

 

هزینه ثبت اختراع نرم افزار

مخترعین و طراحان نرم افزار علاوه بر ثبت اختراع خود در ایران، می توانند برای ثبت نرم افزار خود به صورت بین‌المللی و در سایر کشورها نیز اقدام کنند. البته هزینه ثبت نرم افزار در ایران بسیار ارزان تر از سطح بین‌المللی است. ممکن است مراحل ثبت نرم افزار به صورت داخلی و بین‌المللی با یکدیگر کاملاً متفاوت باشد. در واقع هزینه ثبت اختراع داخلی به دو صورت اشخاص حقیقی و حقوقی است. هزینه اشخاص حقوقی از حقیقی بالاتر است. به طور کلی میزان هزینه ای که برای ثبت اختراع اخذ می شود، ممکن است بر اساس معیارهایی چون هزینه ثبت سالانه هزینه رسیدگی به اعتراض و شکایت ها حق ثبت تغییر و غیره متفاوت باشد. اما هزینه ثبت اختراع آنقدر بالا نیست که نتوانید از پس پرداخت آن بربیایید. برای اگاه شدن از میزان دقیق هزینه ها باید با همکاران نارین مشورت کنید.

 

 

زمان مورد نیاز 

هنگامی که شما توانستید با موفقیت اظهارنامه سبز اختراع نرم افزار خود را انجام دهید تا زمانی که گواهی مورد نظر به دست شما برسد ممکن است ۱۲ ماه زمان ببرد. البته اگر پرونده شما کامل باشد و نقصی نداشته باشد زمان بیشتر از ۱۲ ماه نخواهد شد. البته ثبت اختراع نرم افزار در کشور نسبت به ثبت بین‌المللی آن زمان کمتری از شما می گیرد. اگر شما بخواهید برای ثبت اختراع نرم افزار خود در سطح بین‌المللی اقدام کنید ابتدا باید آن را در کشور خود ثبت کرده و ثبت بین‌المللی آن پس از آن صورت گیرد.

 

 

نحوه دریافت گواهی ثبت نرم افزار

-ارائه درخواست دریافت تاییدیه فنی به دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک فقط برای نرم افزارهای ایرانی

-صدور تاییدیه فنی وارسال به واحد نرم افزار

-دریافت تاییدیه فنی

-مراجعه به سایت ثبت نرم افزارir و ارائه اطلاعات شخصی

-ایجاد نام کاربری و رمزعبور برای متقاضی وارسال به رایانامه وی

-ورود به سایتir  ثبت نرم افزار و وارد کردن اطلاعات نرم افزار جهت ثبت

-دریافت اطلاعات توسط اتوماسیون و ثبت اطلاعات در دبیرخانه

-تحویل اصل نرم افزار و سایرمدارک به صورت پستی یاحضوری به دبیرخانه

-ثبت و آرشیو اسناد و نرم افزار ها در دبیرخانه

-بررسی و اعلام نظرکارشناسی

-ارائه نظر کارشناسی توسط کارگروه با امضای رییس مرکز

-مشاهده مراحل پیشرفت کاراز طریق سایت

-صدور مجوز

-دریافت مجوز

 

 

مزایا

*به رسمیت شناخته شدن حق نشر، عرضه، اجرا و بهره برداری مادی و معنوی نرم افزار

*استفاده از حقوق مادی نرم افزار به مدت ۳۰ سال، اما بهره‌برداری از حقوق معنوی محدودیتی ندارد.

*استفاده از حقوق معنوی نرم افزار بدون محدودیت زمانی

*هرگونه کپی از نام، نشان و محتوای نرم افزار ثبت شده قابل پیگیری است.

حتما در مراحل ثبت نرم افزار، تاییدیه فنی شورای عالی انفورماتیک را بگیرید. زیرا درصورتی که تاییدیه فنی را  نداشته باشید، به شکایت شما (در صورت نقض شدن حقوق تان) رسیدگی نخواهد شد. هم چنین مجازات نقض حقوق تولیدکننده نرم افزار، در این قانون آمده است.

 

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها