اظهارنامه عدم فعالیت

اظهارنامه عدم فعالیت

اظهارنامه عدم فعالیت

گاهی شرکت ها ثبت و تاسیس می شوند ولی حساب بانکی شرکت هیج گردشی ندارد. چنین شرکت هایی شامل عدم فعالیت می شوند و در صورت بی دقتی با مشکلات مالیاتی مواجه خواهند شد. ممکن است این اتفاق به دلایل مختلف برای هر شرکت تازه تاسیسی رخ بدهد. باید توجه شود که با وجود فعالیت یا عدم فعالیت شرکت به هرحال یک شرکت ثبت شده موظف به انجام برخی امور در هر سال است. عدم تعهد به آنها شرکت را مشمول جرایم مالیاتی خواهد کرد. در ادامه به توضیح برخی از مهمترین این امور و نکاتی در خصوص اظهارنامه عدم فعالیت می پردازیم.

 

اظهارنامه عدم فعالیت

اظهارنامه عدم فعالیت

 

تا پایان اسفندماه هر سال باید دفاتر قانونی سال آینده را دریافت کرد. اظهارنامه‌های مالیاتی باید تا پایان تیر ماه هر سال تکمیل و به اداره دارایی‌ داده شود. نکات مهمی برای شرکت هایی که فعالیت ندارند وجود دارد که دانستن آن ها از بروز بسیاری مشکلات پیشگیری می کند یا درباره آن چاره اندیشی می کند.

 

 

مهم ترین نکات اظهارنامه عدم فعالیت

*پس از ثبت شرکت، مشخصات از طریق اداره ثبت شرکت ها به اداره دارایی گزارش می شود، پس باید دانست که عدم فعالیت یک شرکت هرگز به معنی عدم تشکیل پرونده مالیاتی آن نیست.

*اشخاص حقوقی جهت ثبت مراودات مالی خود نیازمند دفاتر پلمپ تجاری (یک جلد دفتر روزنامه، یک جلد دفتر کل) هستند. پس از اتمام این دفاتر مراحل ثبت شرکت به درخواست شرکت اداره ثبت شرکت ها پلمپ شده و سالانه به شرکت داده می شود. عدم دریافت دفاتر پلمپ به صورت سالانه موجب تخصیص جریمه علی الراس می گردد و امکان اخذ دفتر پس از اتمام آن در سال جاری دیگر وجود نخواهد داشت.

*در صورت عدم فعالیت، از هرگونه خرید و فروش برای اعضا به نام شرکت خودداری شود، زیرا احتمال گزارش طرف معامله وجود دارد.

*اظهارنامه های ارزش افزوده بصورت صفر در مهلت مقرر تحویل داده شوند.

*در صورت قید آورده نقدی در اساسنامه، باید در حساب بانکی و در اظهارنامه عملکرد نیز این موضوع منعکس شود.

*باید توجه داشت که حتی خرید یک نرم افزار حسابداری هم فعالیت به حساب آمده و موجب می شود تا گزارش عدم فعالیت باطل شود.

*دقت شود که بر خلاف تصور عموم، عدم فعالیت شرکت در مورد ماه ها یا سال های گذشته بوده و به سال مالی بعد اطلاق نمی شود. بنابراین فقط می توان دوره قبلی عدم فعالیت را به دارایی گزارش نموده و مشمول شرایط شد.

 

 

نکات دیگر

*جهت اعلام عدم فعالیت باید تشکیل پرونده دارایی داده و بدون آن عدم فعالیت معنایی ندارد.

*لزوما عدم فعالیت شرکت باید در مهلت قانونی (۴ ماه اول سال مالی بعد) اعلام شود، در غیر اینصورت شرکت مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد.

*جهت عدم فعالیت شرکت تحویل دفاتر مالی پلمب و اظهارنامه الزامی است، پس همواره در تهیه دفاتر مالی در مهلت مقرر دقت نمایید.

*به تاریخ همه تاریخ های خرید توجه شود، زیرا خرید تجهیزات هر چند جزئی برای انجام فعالیت در سال بعد جزو فعالیت های شرکت محسوب می شود.

*حتی در صورت عدم فعالیت اشخاص حقوقی موظف به دریافت دفاتر قانونی، تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی هستند.

*یک بار تحویل اظهارنامه عدم فعالیت برای کل دوره عدم فعالیت یک شرکت کافی نبوده و اظهارنامه عدم فعالیت هر شرکت باید هر سال به طور جداگانه به دارایی اعلام شود.

 

 

توصیه

یک توصیه غیر رسمی که معمولا از طرف افراد به شرکت ها می شود این است که اگر مدت زیادی از عدم فعالیت شرکت می گذرد بهتر است آن را منحل کنید و یک شرکت جدید ثبت کنید؛ وگرنه در پیچ و خم اداری اثبات عدم فعالیت ممکن است جریمه های قابل توجهی پرداخت شود. بهتر است که اگر برای شرکت تبلیغات یا کار مشابهی انجام شود تا از این توصیه غیر رسمی صرف نظر شود.

 

 

 

ثبت نارین مشاور شما در تمام مراحل می باشد، برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه ثبت شرکت با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۲۳۱۰۰۲

۰۹۱۲۰۵۳۲۳۸۶

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.



©2021 ثبت نارین | سامانه تخصصی ثبت شرکت, ثبت برند و رتبه بندی شرکت ها